Lila hagymából készülhetne a rák elleni csodaszer

Egy új tanulmány szerint egy nap hagymák felhasználásával hozhatnak majd létre rákos betegségeket kezelő készítményeket.

A Guelph-i Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy mennyiben segítenek a hagymák a rákos sejtek pusztításában. Az elemzés kimutatta, hogy bizonyos növények hatékonyabbak.

Suresh Neethirajan, az egyetem mérnöke egy PhD-hallgatóval, Abdulmonem Murayyan 5 különböző növényt tesztelt. A hagymákat mind Ontarióban termesztették.

Az elemzés kimutatta, hogy a leghatékonyabb növény egy hibrid lila hagyma, a Ruby Ring volt.

A hagymák pozitív egészségügyi hatását sokat vizsgálták már, igaz, egyelőre nem sikerült teljesen feltérképezni a növények tulajdonságait. Ami biztos: a hagymák hatalmas mennyiségű kvercetint tartalmaznak. Ez az anyag a Szent-Györgyi Albert által felfedezett vegyületcsoportba, a növényekben gyakran megtalálható gyógyhatású flavonoidok közé tartozik. A csapat azért kísérletezett ontariói hagymákkal, mert ezen növények az átlaghoz képest jóval több kvercetint tartalmaznak.

Neethirajanék kutatása nem csak azt fedte fel, hogy a lila hagymákban igen magas a vegyület aránya, hanem azt is, hogy a növényekben antociánok is találhatóak, melyek erősítik a kvercetin hatását.

Az antocianin a zöldségek és gyümölcsök színét biztosító eszköz, így érthető, hogy a lila hagymák, melyek a legsötétebb színűek, rendelkeznek a legerősebb rákellenes képességgel

– állapította meg Murayyan.

Vizsgálatukban a szakértők vastagbélrák sejteket tettek ki a hagymákból kinyert kvercetinnek. Murayyan szerint sikerült kimutatniuk, hogy a növények kiválóak a rendellenes sejtek pusztításában. A hagymák megakadályozzák a rákos sejtek közti kommunikációt, valamint olyan körülményeket is biztosítanak, melyek nem kedvezőek a sejteknek.

A kutatók úgy vélik, a növények a mellrák leküzdésében is segíthetnek. Murayyan szerint kutatásuk következő lépése az emberi kísérletek fázisa lehet.

A Guelph-i Egyetem vizsgálata egy korábbi tanulmányra épül, amely kimutatta, hogy a hagymákból könnyen kinyerhető a gyógyhatású vegyület. Más eljárások során ugyanis olyan oldószereket használnak, melyek mérgező anyagokat hagyhatnak hátra.

Az új kísérletben a kvercetint magas hőmérsékletű víz és egy nagy nyomású tartály segítségével vonták ki a növényekből. Neethirajan úgy gondolja, a kémiamentes eljárás kidolgozása igen fontos, hiszen csak ilyen módszerrel tudnak majd a daganatok elleni harchoz is használható táplálékkiegészítőket és gyógyszereket készíteni.

(EurekAlert)