Négy Föld-szerű bolygóból álló rendszert találtak az amatőr csillagászok

Az Australian Broadcasting Corporation televíziós programja, a Stargazing Live több amatőr kutatót is inspirált. A civilek eddig számtalan lehetséges bolygót találtak, sőt, egy olyan csillagrendszert is, melyben 4 kőzetbolygó is kering.

A közelmúltban meginduló műsorban a műsorvezető mellett újságírók, szakértők és amatőrök beszélgetnek az űr csodáiról. A show elsődleges célja az, hogy bemutassa, miként kapcsolódhatnak be a civilek a tudományos munkába. Az adások során a kutatók tippeket is adnak a nézőknek, hogy hol és miként érdemes csillagászati felvételeket készíteni.

A közelmúltban egy adásban arra is felhívták a figyelmet, hogy az amatőrök segíthetnek a Kepler Űrtávcső adatainak feldolgozásában.

A teleszkóp a csillagok fényerejének ingadozását figyeli, ez ugyanis az égitestek előtt elhaladó bolygók jele lehet.

A programnak köszönhetően sokan döntöttek úgy, hogy részt vesznek a kalandban. A Citizen Science Alliance által létrehozott kezdeményezés, a Zooniverse egyik célja a Naprendszerünk feltételezett kilencedik bolygója utáni nyomozás. Igaz, a lelkes civilek más projektekben, például az exobolygók keresésében is segíthetnek. Eddig számtalan potenciális jelöltet sikerült találniuk.

A Zooniverse nemrég bejelentette, hogy egy olyan 4 bolygóból álló csoportot is azonosítottak, amely a 600 fényévre, a Vízöntő csillagképben található csillag, az EE-1 körül kering.

Az egyes objektumok jóval közelebb vannak gazdacsillagukhoz, mint a Merkúr a Naphoz.

Chris Lintott, a program vezető kutatója szerint a felfedezés csak a kezdet lehet. A szakember nem zárta ki annak a lehetőségét sem, hogy a TRAPPIST-1-nél, vagy a Naprendszernél is több bolygóból álló csoportosulásokat is sikerül majd megtalálniuk.

A 39 fényévre található TRAPPIST-1 égitestjeinek felfedezése óta az újabb exobolygók azonosítása ritkán számít szenzációnak – elvégre már több ezret ismerünk. Bár eddig 72 olyan csillagot is azonosítottak, mely körül legalább 4 objektum kering, az új felfedezés mégis ígéretesnek tűnik.

Ugyanis nagyon ritkán fordul elő, hogy olyan rendszert találjanak, melyben a bolygók ilyen közel helyezkednek el a központi csillaghoz. Sőt, az sem túl gyakori, hogy egy helyen ennyi közel Föld nagyságú égitestet is azonosítsanak, a gázóriások jóval nagyobb számban fordulnak elő.

Mivel az EE-1 csupán 10 százalékkal kisebb a Napnál, az elemzése saját csillagunk megértésében is hasznos lehet.

A Zooinverse programjának lényege, hogy megkönnyítse a kutatók életét, és lehetőséget adjon az önkénteseknek. Az amatőrök segítségével felgyorsul az adatok elemzése, cserébe viszont felkerülhet a nevük az új felfedezésekről beszámoló tanulmányokra.

Már akad is olyan, akinek ez sikerült is. Egy darwini szerelő, Andrew Grey kemény munkájának köszönhetően elérte, hogy neve szerepeljen egy új tudományos publikációban.