Stellar explosions are most often associated with supernovae, the spectacular deaths of stars. But new ALMA observations of the Orion Nebula complex provide insights into explosions at the other end of the stellar life cycle, star birth. Astronomers captured these dramatic images of the remains of a 500-year-old explosion as they explored the firework-like debris from the birth of a group of massive stars, demonstrating that star formation can be a violent and explosive process too. The background image includes optical and near-infrared imaging from both the Gemini South and ESO Very Large Telescope. The famous Trapezium Cluster of hot young stars appears towards the bottom of this image. The ALMA data do not cover the full image shown here.

Hatalmas tűzijátékot örökítettek meg az űrben

2017. 04. 07. 15:58

A csillagok néha nem csak a halálukkor, hanem életük hajnalán is képesek igen látványos jelenségeket produkálni. Kutatók egy csoportja az ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) segítségével most megörökített egy ilyen tűzijátékszerű robbanást.

A szakértők az Orion molekulafelhő 1-et (OMC-1) vizsgálták meg közelebbről. A régió az Orion-köd egy igen ismert csillagformálódási régiója, amely nagyjából 1 300 fényévre található a Földtől. Megközelítőleg 500 évvel ezelőtt az OMC-1-ben két protocsillag – azaz születőben lévő égitest – interakcióba lépett egymással. Ennek jele a közelmúltban ért el hozzánk.

A tudósok egyelőre nem tudják, hogy a két objektum kölcsönhatása kvázi, vagy valódi ütközés volt-e? Bármi is volt, elképesztő kitöréssel járt, ami a környezetében található gázt, port és protocsillagokat 150 kilométer per másodperces sebességre gyorsította.

A jelenség rendkívül látványos, a Napnak 10 millió évig kellene világítania, hogy annyi energiát termeljen, mint amennyi az interakció során felszabadult.

A két égitest, amely kapcsolatba lépett egymással, szintén mozgásban volt. A megfigyelések alapján az egyik 29, a másik 13 kilométer per másodperces sebességgel haladt a találkozás előtt. A szakértők azért gondolják úgy, hogy ezek a protocsillagok voltak felelősek a jelenségért, mert ellentétes irányba mozogtak a robbanás középpontjától.

Az Astrophysical Journal-ban megjelent tanulmány elsősorban a szén-monoxid eloszlására és terjedésére összpontosított. A szakértők az anyag elemzésével képesek voltak meghatározni, hogy a gáz milyen gyorsan hagyta el a csillagködöt, illetve, hogy mikor is történt a robbanás.

Az űrbéli tűzijátékot először 2009-ben figyelték meg az OMC-1-ben. Azóta számtalan különböző eszközzel vizsgálják a régiót. Az új elemzésnek köszönhetően jóval részletesebb adatok születtek, így például az is kiderült, hogy a jelenség csillagászati szempontból igen rövid idő alatt, csupán néhány száz év alatt zajlott le.

A kutatók úgy vélik, az efféle robbanások nem is lehetnek olyan ritkák az OMC-1-ben. Könnyen elképzelhető, hogy pár száz hasonló interakció elég gázt tolna ki a nebulából ahhoz, hogy megszűnjön a régióban a csillagképződés.

Megszólalt Havas Henrik