Hatalmas tűzijátékot örökítettek meg az űrben

A csillagok néha nem csak a halálukkor, hanem életük hajnalán is képesek igen látványos jelenségeket produkálni. Kutatók egy csoportja az ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) segítségével most megörökített egy ilyen tűzijátékszerű robbanást.

A szakértők az Orion molekulafelhő 1-et (OMC-1) vizsgálták meg közelebbről. A régió az Orion-köd egy igen ismert csillagformálódási régiója, amely nagyjából 1 300 fényévre található a Földtől. Megközelítőleg 500 évvel ezelőtt az OMC-1-ben két protocsillag – azaz születőben lévő égitest – interakcióba lépett egymással. Ennek jele a közelmúltban ért el hozzánk.

A tudósok egyelőre nem tudják, hogy a két objektum kölcsönhatása kvázi, vagy valódi ütközés volt-e? Bármi is volt, elképesztő kitöréssel járt, ami a környezetében található gázt, port és protocsillagokat 150 kilométer per másodperces sebességre gyorsította.

A jelenség rendkívül látványos, a Napnak 10 millió évig kellene világítania, hogy annyi energiát termeljen, mint amennyi az interakció során felszabadult.

A két égitest, amely kapcsolatba lépett egymással, szintén mozgásban volt. A megfigyelések alapján az egyik 29, a másik 13 kilométer per másodperces sebességgel haladt a találkozás előtt. A szakértők azért gondolják úgy, hogy ezek a protocsillagok voltak felelősek a jelenségért, mert ellentétes irányba mozogtak a robbanás középpontjától.

Az Astrophysical Journal-ban megjelent tanulmány elsősorban a szén-monoxid eloszlására és terjedésére összpontosított. A szakértők az anyag elemzésével képesek voltak meghatározni, hogy a gáz milyen gyorsan hagyta el a csillagködöt, illetve, hogy mikor is történt a robbanás.

Az űrbéli tűzijátékot először 2009-ben figyelték meg az OMC-1-ben. Azóta számtalan különböző eszközzel vizsgálják a régiót. Az új elemzésnek köszönhetően jóval részletesebb adatok születtek, így például az is kiderült, hogy a jelenség csillagászati szempontból igen rövid idő alatt, csupán néhány száz év alatt zajlott le.

A kutatók úgy vélik, az efféle robbanások nem is lehetnek olyan ritkák az OMC-1-ben. Könnyen elképzelhető, hogy pár száz hasonló interakció elég gázt tolna ki a nebulából ahhoz, hogy megszűnjön a régióban a csillagképződés.