Jövője? Amikor még a jelenje sem igazán jött el? Abszolút jogos felvetés, bár a világ egyetemein dolgozó tudományos kísérletek szervezőit ez soha nem akadályozta az új utak keresésében. Ezúttal a Queen’s University Belfast felvételei bizonyítják, hogy mennyire szórakoztató lehet nagy értékű robotokkal, illetve VR eszközökkel bíbelődni.
Ebben az esetben a kutatók arra keresték a választ, hogy miként lehetne a virtuális valóságot még élőbbé tenni, ami persze teljesen értelmetlennek tűnik, tekintve a virtualitás mibenlétét. A felvetés mégis érdekes persze, hiszen ha virtuális alapra építkező játékok, szoftverek kombinálhatók lennének a valódi világ tárgyaival, berendezéseivel, akkor ebből valószínűleg valami igazán izgalmas sülhetne ki.
Míg egy átlagember egy ilyen gondolat lemodellezéséhez hozzá se nagyon tudna kezdeni, addig a belfasti tudósok arra jutottak, hogy egy robotot vesznek ehhez igénybe. (Könnyű ott, ahol van elfekvőben egy több mint 7 millió forintba kerülő Baxter modell.) A teszt a HapticVive nevű rendszer képességeit mutatja be egy HTC Vive-val, illetve annak kontrollereivel.
Mindezt egy végtelenül egyszerű szoftver támogatja, ahol a felhasználónak fa kockákat kell tologatnia. A poén az, hogy míg a programban minden egyéb virtuális, a fa elemek „valódiak” (vagyis inkább olyan hatással bírnak), az általuk keltett ellenállást pedig a fából készült lapokat tartó robot karjai fejtik ki. Megfelelő programozással a fa blokkok tömege növelhető, ergo jóval nehezebb eltolni őket, így lehet játszani az illúzióval a virtuális térben.
A használatban lévő tárgyak különböző típusú visszajelzése évek óta jelen van a technológiában. A legismertebb ilyen hatás a rezgés, mely tulajdonsággal már az első érintőképernyős okostelefonok is rendelkeztek, de az autós játékokhoz használt „force feedback” kormányok is ezen az elven működnek. A haptic alapú rendszerek a fenti kísérlet szerint a VR univerzum részei is lehetnek a jövőben, főleg, ha nem kell majd hozzá egy méregdrága robot.