A Föld minden négyzetcentiméterét megtapostuk már

Oxfordi kutatók szerint a civilizáció hatásai mindenhol érezhetők, mára már egyetlen négyzetméternyi érintetlen terület sem maradt a bolygón.

A Gizmodo kedden számolt be róla, hogy az Oxfordi Egyetem tudósai legújabb kutatásukban megpróbáltak olyan helyeket találni a Földön, amelyek még teljesen érintetlenek.

Nem jártak sikerrel, mint a PNAS-ban megjelent tanulmányukban írták, az emberi civilizáció jelenléte még az Északi-sarkon, a Csendes-óceán eldugott szigetein és a Dél-Amerikai esőerdők mélyén is érezteti a hatását.

A kutatók többek között régészeti leletek, mikrofosszíliák és ősi DNS-minták segítségével próbálták megállapítani, hogy mennyire laktuk be a bolygót, és egy komoly statisztikai modellt is készítettek, amelynek segítségével a különféle növények növekedési mintáinak változásait vizsgálták.

Mint kiderült, az ipari forradalom előtt az emberi civilizáció hatásai még csak kisebb, lokális területekre koncentrálódtak, de a rohamos technológiai fejlődéssel párhuzamosan egyre kiterjedtebbé váltak.

Ma már olyan területeken is érezhető a jelenlétünk, ahol nem laknak és soha nem is laktak emberek: mint az őserdőkben, amelyektől egyre nagyobb területeket hódítanak el az általunk nemesített, elvadult haszonnövények.

Az oxfordiak szerint nem számít, mennyire eldugott egy hely, ha valóban érintetlen vadvidékre vágyunk, legalább a Marsig kell mennünk.