Megtalálták a „Vulkán-bolygót”

A Földtől 41 fényévre lévő 55 Cancri e egyik fele szilárd, a másik viszont olvadt láva.

A Science Daily híre szerint egy, a Cambridgei Egyetem tudósai vezette kutatócsoportnak sikerült meglepő részletességgel feltérképeznie egy, a naprendszerünkön kívül található bolygót. Az 55 Cancri e-t korábban „gyémántbolygóként” is emlegették, mert úgy gondolták, hogy nagy nyomás alatt összepréselődött szénből áll.

A kutatók a Nature című folyóiratban hozták nyilvánosságra a térképet.

Mint kiderült, a bolygónak két fele van: az egyik szilárd kőzet, a másik viszont olvadt láva. Az olvadt féltekén akár a 2500 °C-ot is elérheti a hőmérséklet, minek következtében „elpárologhatott a légkör”.

A kutatók a Spitzer űrtávcső fényképeinek segítségével térképezték fel a planétát. Az infravörös felvételek nagy részletességgel örökítették meg az égitest változásait – a tudóscsoport szerint „ez volt az első eset, amikor ilyen alapossággal vizsgáltak egy kisméretű bolygót”.

Az 55 Cancri e mindig ugyanazt a felét fordítja a napja felé. A tudósok szerint elképzelhető, hogy az „éjszakai oldalnak” még van légköre.

A bolygót 2011-ben fedezték fel. Eleinte azt gondolták, hogy kiterjedt óceánok borítják, vagy gyémántokból, esetleg hidrogénből és héliumból áll.

Ma sem tudjuk, hogy mi építi fel

– mondta a Wired UK-nak nyilatkozva Dr. Brice-Oliver Demory, a tanulmány vezető szerkesztője.

A csillagászok 1980 óta több mint kétezer exobolygó (a mi naprendszerünkön kívül található bolygó, a szerk.) létezését erősítették meg. A NASA Kepler űrteleszkópja folyamatosan keresi az újabb és újabb jelölteket.