NEW YORK - JULY 18:  The fossils from the dinosaur Tyrannosaurus rex at the American Museum of Natural History on July 18, 2015 in New York City. (Photo by Waring Abbott/Getty Images)

Kiderült, miért lett két lábon járó gyilkológép a T. rexből

2016. 03. 16. 19:09

Eddig ismeretlen dinoszauruszfaj maradványait ásta ki Üzbegisztánban egy brit, amerikai és orosz paleontológusokból álló kutatócsoport. A kilencvenmillió évvel ezelőtt élt dínót Timurlengiának nevezték el. Az Edinburghi Egyetem tudósai szerint az állat közeli rokonságban állhatott a kréta-kor rettegett ragadozójával a Tyrannosaurus rexszel. Maradványainak vizsgálata arra utal, hogy a T. rex szokatlanul nagy agyának és fejlett érzékszerveinek köszönhette, hogy a korszak domináns csúcsragadozójává vált.
Egy nemrég felfedezett dinoszauruszfaj maradványai arra utalnak, hogy a „zsarnokgyík” méretes agya és fejlett érzékszervei miatt lett a kréta-kor csúcsragadozója.

A BBC News híre szerint eddig ismeretlen dinoszauruszfaj maradványait ásta ki Üzbegisztánban egy brit, amerikai és orosz paleontológusokból álló kutatócsoport. A kilencvenmillió évvel ezelőtt élt dínót Timurlengiának nevezték el.

Az Edinburghi Egyetem tudósainak vizsgálata szerint az állat közeli rokonságban állhatott a kréta-kor rettegett ragadozójával a Tyrannosaurus rexszel. Maradványainak vizsgálata arra utal, hogy a T. rex szokatlanul nagy agyának és fejlett érzékszerveinek köszönhette, hogy a korszak domináns csúcsragadozójává vált.

Kép: Todd Marshall

„Egy teljesen új dinoszauruszfajról van szó– nyilatkozta Dr. Stephen Brusatte, a kutatás vezetője. – Ez a T. rex egyik legközelebbi unokatestvére, de jóval kisebb termetű – nagyjából akkora lehetett, mint egy ló.”

A felfedezést különösen érdekessé teszi, hogy az állat a középső kréta időszakban élt. Ebből a korból korábban nem kerültek elő a T. rex rokonságába tartozó dinoszauruszok, ezért igazi „evolúciós rejtélynek” számított, hogy hogyan fejlődhetett ki a 13 méteres gyilkológép, amely a késői kréta-kor egyeduralkodójának számított.

Megszólalt Havas Henrik