Mihez kezdtek a háztartások akkor, amikor az I. világháború következményeként a szokásos alapanyagok megfogyatkoztak a piacon? Erről beszélgetett a Politikatörténeti Intézet A múzsákat lelövik, ugye? című hatrészes I. világháborús kulturális beszélgetéssorozatában Prosinger Lívia két vendégével, F. Dózsa Katalin divattörténésszel és Saly Noémi irodalomtörténésszel.
Az első, még kezelhető, megrázkódtatás akkor érte a városi – tegyük hozzá középosztálybeli – fogyasztókat, amikor az úgynevezett gyarmatáruk eltűntek a kínálatból. A citrom és narancs hiányához még hozzá lehetett szokni, de a fejlett kávéházi kultúrával rendelkező Monarchiában a kávé és tea szűkössége már komoly viharokat vert.
Hadilinzer és zabnyák
Később a helyzet fokozódott – olyan alapvető élelmiszerek mint a búzaliszt, a cukor, a friss gyümölcs drágultak meg, majd váltak nehezen elérhetővé, amelyeket mindenképpen pótolni kellett. A lisztet egy idő után csak keverve használhatták – a rozsos, korpás kenyér mai szemmel az egészséges táplálkozás csimborasszója, de egy évszázaddal ezelőtt sokkszerű élményként hatott.
A barna tésztás „hadilinzert” a péksütemények aljaként emlegették.
1916-tól egész „szakácskönyvipar” épült a szükségre, sőt a főváros is kiadott és osztott ilyet a legszegényebbeket segítendő: hogyan főzzünk ízletes, laktató ételeket olcsón, pótanyagokból. Voltak köztük igen finomak is mint a tökpaprikás vagy a karfiolpörkölt, vagy amit a cselédlányok tanítottak – lásd dödölle –, de egészen szörnyűek is.
Például az egyszerű kenyérleves, amelyhez nem volt másra szükség, mint megpirítani a felkockázott kenyeret, forró vízzel leönteni, és egy kis pirospaprikával feljavított dinsztelt hagymát hozzáönteni. A hamis velő zabból szintén nem ígérte az ízek orgiáját: a pempősre főzött zabnyákot kevés gombával, tojással, petrezselyemmel kellett összekutyulni.
Dolgozó nők, hazahívott cselédlányok
Az étkezés változásai persze nem hoztak törést a megszokott háztartási szerepekben, annál inkább az anyagi szükség és a társadalmi szükség: a nők tömeges munkába állása. A háború kitöréskor ugyanis még egy alsó középosztálybeli lakás is elképzelhetetlen volt cselédlány nélkül, mivel a gépesítetlen háztartásokban a főzés, mosás, bevásárlás munkáját nem bírták volna egyedül.
Ez nem jelentette azt, hogy maguk nem mostak, főztek, vagy akár a több alkalmazottat tartó módosabb hölgyeknek ne kellett volna érteni a háztartási munkákhoz, hogy azt irányítani, ellenőrizni tudják. Ám mikor a férfiakat a faluról elvitték a frontra, sok cselédlányt visszavárt a családja, mert munkájára az otthoni gazdaságban is szükség volt.
Frakkos urak pálinkáztak kofákkal
Megjelentek a nők például a sokat emlegetett kávéházakban – ahol korábban csak a kasszírnők voltak, akik a rendeléseket tartották nyilván (sitz-kasszírnő), esetleg a vendégekkel incselkedve a fogyasztást próbálták meglódítani (animir-kasszírnő). Most egyre több nő jelent meg a pincérek, szivarosok, újságosok közt. De megcsappant a férfiak száma a vendégek körében is, a megmaradók egy jelentős részét pedig hadirokkantak, vagy a társasági életben megvetett – a csaló szinonimájaként kezelt – hadiszállítók tették ki.
1917-ben pedig a kötelező zárórát is bevezették Budapesten: így adódhattak olyan furcsa helyzetek, hogy a lokálokból kitessékelt vendégek, köztük frakkos arisztokraták hajnali ötkor együtt pálinkáztak a csarnoki kofákkal és környékbeli prostituáltakkal a piaci italmérésnél.