Vizet bont és hidrogént termel a műlevél

Az ember már rengeteg dolgot képes előállítani. Folyamatosan új ismereteket és tudást szerzünk a minket körülvevő világról, igyekszünk reprodukálni a természetben is jól működő dolgokat. A hidrogént tiszta formájában nem találjuk meg a Földön, pedig kiváló energiaforrás lehetne.

Már évtizedekkel ezelőtt felmerült az ötlet, hogyan csökkenthetnénk a világ olajfüggőségét, ezen a listán a hidrogén mindig is a célkeresztben volt. A profit persze ritkán van ott, ahol az innováció: A hetvenes évek ígéretes kísérleteit hamar szabotálták, a kutatók száját betömték vagy hirtelen véletlen baleset áldozatai lettek. Azóta is csak óvatos próbálkozások vannak, hiszen okos kutató más kutató hibájából tanul.

A hidrogén előállítása eddig egy meglehetősen energiaigényes folyamat volt, most az Arizónai Állami Egyetem egy kutatócsoportja igyekszik rácáfolni erre új tanulmányával. Létrehoztak egy mesterséges falevelet, ami napfény hatására bontja szét a vizet két összetevőjére, hidrogénre és oxigénre. A Nature Chemistry tudományos szaklap szerint egyre közelebb jutunk a növények által használt fotoszintézis lemásolásához.

Eleinte nem működött jól a mesterséges levél, mert nem tudtak hatékonyan összehangolni egy gyorsabban és lassabban végbemenő folyamatot; a fény kémiai energiává való átalakítását, ami gyorsabban megy, valamint a kémiai energia felhasználását a víz bontására, ami lassan történik meg – írta Thomas Moore, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatók többek között arra jöttek rá, hogy a természetben is van egy köztes lépés a gyors és a lassú folyamat között, és hogy ezt leutánozzák, egy relét építettek a szerkezetükbe. Ez a relé hangolja össze a két különböző folyamatot, az ötlet kapuja lehet a tiszta és olcsó hidrogéngyártásnak. A projekt még korai stádiumban van, arról például még nem beszélnek, hogy a mesterséges levelek négyzetmétere mennyi hidrogént képes előállítani. A kutatás több szempontból jelentős, idővel nem csak a földi közlekedésben, de akár az űrhajók meghajtásában is szerepet játszhat.

Eredeti cikk: asunews.asu.edu