Star Trek-es lehet a Naprendszer

Pálfi Rita

2013. 02. 21. 18:31

Szavazással döntenek a Plútó egyik nemrégiben felfedezett aprócska holdjának nevéről, Spock szülőbolygója kapta eddig a legtöbb szavazatot.

Az Enterprise csillaghajó James T. Kirk kapitányaként ismertté vált William Shatner a sorozat több tízezer rajongójával karöltve küzd azért, hogy Spock szülőbolygója után, Vulcannak nevezzék el a törpebolygó egyik újonnan azonosított holdját. Az 1966-ban indult sorozat sztárja még a hónap elején tett javaslatot a névre, miután a kutatók a nagyközönséget is bevonták a keresztelési procedúrába.

Spock szülőbolygójának neve csupán egyike azon 21 lehetőségnek, amelyeket a kaliforniai székhelyű SETI Intézet – a két holdat felfedező intézmény – munkatársai bocsátottak internetes szavazásra. Szerdáig több mint 330 ezer voks érkezett a nevekre, amelyek közül ez idáig a Vulcan kapta a legtöbb – százezret is meghaladó – szavazatot.

Shatner, aki a csillaghajó tudományos tisztjét, Spockot alakító Leonard Nimoy-jal játszott együtt a népszerű tudományos-fantasztikus sorozatban, a Twitter mikroblog portálon igyekszik támogatókat toborozni a Vulcan névnek.

A Plútó nemrég felfedezett aprócska holdjait – átmérőjük 20-30 kilométer között mozog – eddig P4 és P5 jelzéssel illették a kutatók. Ez előbbi objektumot 2011-ben, az utóbbit egy évvel később fedezték fel az intézet csillagászai. A legutóbbi felfedezések előtt a kutatóknak a törpebolygó három másik holdját sikerült azonosítani és elkeresztelni: ezek a Charon, a Nix és a Hydra neveket kapták.

A www.plutorocks.com oldalán zajló szavazás február 25-én zárul le. A nagyközönség által döntőbe jutatott nevek közül a Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) fogja kiválasztani a győztest. “Reméljük, hogy az IAU is megfelelő névnek fogja találni a Vulcant” – jegyezte meg Shatner egy Twitter-bejegyzésben.

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás / 24.hu