Földszerű bolygót találtak a szomszédban

Európai csillagászok a Földhöz tömegében leginkább hasonlító, és az eddig hozzá legközelebb eső exobolygót – azaz Naprendszeren kívüli bolygót – fedezték fel egy szomszédos csillagrendszerben.

A kutatók az Alfa Centauri hármascsillag rendszerében, a Földtől mintegy 40 billió kilométerre (4,3 fényévre) vették észre a bolygót, amely hatmillió kilométerre kering csillagától. A Föld méretű planéta rendkívüli forrósága miatt a felszíne vélhetően leginkább olvadt lávához hasonlít. A csillaghoz való közelsége miatt nagyjából 1200 Celsius-fok uralkodhat rajta, amit egyetlen életforma sem képes elviselni.

A kutatók szerint valószínűleg más bolygók is keringenek ugyanezen csillag körül, ám valamivel messzebb, ahol már elég hideg van a víz megtartásához és az életformák kialakulásához.

A most felfedezett bolygó az Alfa Centauri egyik csillaga, az Alfa Centauri B körül kering. A hármas csillagrendszer másik két tagja az Alfa Centauri A, és a társainál halványabb, kis tömegű vörös törpecsillag, a Proxima Centauri. Annak ellenére, hogy az Alfa Centauri B-t a Föld déli féltekéjének néhány pontjáról szabad szemmel is látni az éjszakai égbolton, a jelenlegi technológiákkal mégis több tízezer évbe telne az odautazás.

A Genfi Obszervatóriumban dolgozó Stephane Udry által vezetett kutatócsoport eredményeit a Nature című folyóirat internetes kiadása közölte. Az 1990-es évek eleje óta a kutatók 842 exobolygóra bukkantak, de a számukat milliárdnyira becsülik. A most felfedezett Alfa Centauri Bb jelölésű bolygó az ez idáig felfedezett legkisebb tömegű, nagyjából 1,1-szerese a Földének. Az európai kutatócsoport tagjai négy éven át fürkészték az Alfa Centauri csillagrendszert a chilei Európai Déli Obszervatóriumból.

Az operatív törzs pénteki tájékoztatóján az is elhangzott, hogy sem az iskolákban, sem az óvodákban nem lesz gyermekfelügyelet, amíg be kell zárniuk. Müller Cecília drasztikus emelkedésről és rémisztő adatokról beszélt.