őssejt (őssejt kísérletek, )

Működő májat növesztettek őssejtekből

Ughy Márton

2012. 06. 22. 11:07

Akár a transzplantációs várólisták végét is jelentheti a japán kutatók sikere.

Bár kétségtelen, hogy az őssejtek életeket mentenek, azonban mindeddig a regeneratív orvostudomány – a technológiában rejlő lehetőségekhez képest – viszonylag kis dolgokra volt képes: törött szíveket hoz helyre, vénákat alkot vagy épp a kopaszodással küzd. Azonban japán tudósok egy csoportja a Nature jelentése szerint elérte azt az áttörést, amit az őssejtek felfedezése óta vártunk.

A kutatók emberi bőrből készítettek őssejteket, majd ezeket egy direkt erre a célra kialakított táptalajon növesztették – kilenc nap elteltével a sejtek elkezdték azokat a kémiai anyagokat termelni, melyek a májsejteket jellemzik. Ezek után a véredényekre és egyéb szövetekre jellemző sejteket adtak hozzá a rendszerhez annak reményében, hogy ezzel egy májhoz hasonló struktúrát tudnak létrehozni. Két nap se kellett hozzá, és a tudósok egy fél centis csomóval álltak szembe, amely meglepően hasonlított egy valódi máj fejlődésének korai szakaszára.

Egyelőre nincs benne epevezeték, ahogy egyéb strukturális hibák is előfordulnak, azonban egy egérbe ültetve képes volt olyan anyagok létrehozására, melyre egy egér mája nem, de egy emberi máj képes.

Az eredmény tehát még messze van a tökéletestől, az előrelépés tagadhatatlan, hiszen ez az első alkalom, mikor gyakorlatilag emberi bőrből sikerült létrehozni egy emberi szervet – legalábbis egy részét.

Budapest, 2016. március 2.
Palich Etelka, a Miniszterelnökség területi közigazgatás irányításáért felelős helyettes államtitkára beszédet mond a fogyatékossággal élő felsőoktatási hallgatók közigazgatási ösztöndíjprogramja őszi szemeszterének záró-, illetve tavaszi szemeszterének nyitórendezvényén és oklevélátadóján a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal Csekonics-termében 2016. március 2-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán