Segítség két héttel a halál után

Bizonyos őssejtek egy ember halála után több mint két hétig is megmaradnak alvó állapotban a holttestben, ezeket ki lehet nyerni, életre lehet kelteni, majd más típusú, működő sejtekké átalakítani.

Míg a tudósok eddig csupán 1-2 napra gondoltak, a párizsi Pasteur Intézet kutatóinak tanulmánya szerint a vázizomzatban lévő őssejtek még 17 napig élnek az emberben a halál beállta után. Kísérleteikből az is kiderült, hogy az őssejtek megtartották differenciálódási képességüket, tökéletesen működő izomsejtekké lehetett átalakítani őket.

Fabrice Chretien kutatásvezető és csoportja vizsgálataiban úgy találta, hogy a vázizomzati őssejtek csökkentették anyagcseréjüket, egyfajta alvó állapotba kerültek, így élték túl a halál utáni napokat.

A későbbiekben mintákat vettek egértetemek csontvelőjéből is, ahol a vérsejtek termelődnek, a csontvelői őssejtekből. Utóbbiak négy napig maradtak életképesek a halál beállta után: ekkor még megtartották azt a képességüket, hogy csontvelő átültetés után új szöveteket hozzanak létre.

A felfedezés nemcsak új őssejtforrást jelent, hanem az őssejtmegőrzés új módszereire is rávilágít. A kutatók szerint ha az előzetesen hozzájáruló donoroktól a halál beállta után őssejteket nyerhetnek, akkor enyhíthetik a meglévő sejt- és szövethiányt.

A szakemberek ugyanakkor óvatosságra intenek, mert bár a megközelítés nagyon ígéretes, még több vizsgálatra van szükség, mielőtt embereknél tesztelnék.