A piros paradicsomért is felel a dinoszauruszok gyilkosa

paradicsom (paradicsom, )

A legújabb genetikai vizsgálatok szerint a paradicsom épp akkortájt szerezte be jellegzetes színét, mikor a dinoszauruszok eltűntek.

A Nature magazinban megjelent tanulmány szerint a burgonyafélék családjába tartozó növény genetikai története során kétszer háromszorozta meg génállományát: egyszer nagyjából 130 millió éve, egyszer pedig körülbelül 60 millió éve. Ez utóbbi az érdekesebb – legalábbis az egyik kutatásvezető, Giovanni Giuliano szerint -, hiszen ezt nagy valószínűséggel a dinoszauruszok pusztulásához vezető meteor okozhatta.

A paradicsom génállományának feltérképezésén 2003 óta dolgozó kutatócsoport szerint a “felhizlalt” génállomány növelte a túlélési esélyeket, a növény így próbált meg alkalmazkodni a megváltozott életviszonyokhoz. A vizsgálatokból az is kiderült, hogy a körülmények normalizálódása után az ősparadicsom “ledobta” a genetikai felesleget, viszont addigra a gyümölcs képződését befolyásoló genetikai alapok már a helyükre kerültek.

Mindez annyit jelent, hogy a manapság ismert húsos gyümölcs az utóbbi néhány tucat millió évben érte el jelenlegi formáját. Nekünk pedig már csak az a kérdésünk, hogy ha nem piros, akkor milyen színű volt a dinoszauruszok korában?