Alul-felül olvad a jég

Az Antarktisz felett megváltozott légáramlatok hatására alulról és felülről is gyorsabban olvad a jégtakaró.

Egy nemzetközi kutatócsoport a Nature című szaklapban mutatta be kutatásai eredményeit, melyek szerint a klímaváltozás által befolyásolt szelek megváltoztatták a tengeráramlatok erejét és irányát, így a jégtáblákat nemcsak a felszíni melegebb szelek, hanem alulról a meleg tengeráramlatok is olvasztják.

Mindenütt, ahol olvadni kezd a tengerben lévő jégtábla, a szárazföldön lévő gleccser is gyorsabban olvad. Ez a gyorsulás felelős elsősorban a kontinensen lévő jég fokozódó olvadásáért és a tenger vízszintjének növekedéséért” – mondta el Hamish Pritchard, a British Antarctic Survey kutatója, a tanulmány szerzője.

Kutatásaikhoz a tudósok a NASA egyik műholdja által 2003 és 2008 között gyűjtött adatokat használták fel. Így követhették szinte az összes, Antarktisz körüli jégtábla változását – a megfigyelt 54 jégtáblából húsz tengeráramlatok miatt indult gyors olvadásnak.

A szakértők abban reménykednek, hogy az újonnan szerzett információk segítségével pontosabban tudják majd megjósolni a tengerszint változását..