A patkány úgy gondolkodik, mint az ember

Ughy Márton

2012. 03. 14. 10:57

Amerikai kutatók szerint a rágcsálók ugyanolyan jók az információk feldolgozásában és a döntéshozatalban, mint az emberek.

Azt már eddig is tudtuk, hogy a patkányok okosak, sőt, empatikusak, azonban a Cold Spring Harbor laboratórium kutatóinak kísérlete szerint intelligenciájuk odáig terjed, hogy kijelenthető, az emberekhez hasonlóan gondolkodnak.

Különböző hangokat és vizuális ingereket kínáltak fel a patkányoknak, majd elemezték, hogy az állatok miként dolgozták fel az információkat – emberekkel hasonló teszteket végeztek. Összehasonlítva a rágcsálók és az emberek eredményeit úgy találták, hogy mindkét csoport a “statisztikai optimum görbe” mentén hozta meg döntéseit, vagyis a lehetséges legjobb döntésre jutott.

Megállapításaik azt jelzik, hogy ugyanazon evolúciós folyamat működhet a patkányoknál és az embereknél is, amely lehetővé teszi az összetett döntéshozást. A felfedezés a tanulmány szerzői szerint hozzájárulhat ahhoz is, hogy a szakemberek jobban megértsék az agy működését, és segíthessenek például az autista embereken, akiknél nehézségekbe ütközik a különböző ingerek másoknál megszokott módon történő feldolgozása.