Földszerű bolygókat talált a NASA

24.hu

2011. 12. 20. 22:44

Felfedezték az első valóban Föld-méretű exobolygókat egy a mi Napunkhoz hasonló csillag körül.

Kepler-naprendszer (exobolygók, )Fotó: NASA

A NASA keddi sajtótájékoztatóján nyilvánosságra hozták, hogy több Föld-méretű bolygót azonosítottak a Lyra csillagképben, a tőlünk ezer fényévnyire található Kepler-20 bolygórendszerben.

A bejelentés szerint a Kepler-20e és a Kepler 20-f exobolygó egy Naphoz hasonló – annál egy kicsit hűvösebb G-osztályú – csillag körül keringenek, de sajnos egyik sem a rendszer lakhatósági zónájában.

A Kepler-20e bolygó valamivel kisebb, mint a Vénusz, mérete 0,87 szerese Földünkének. A Kepler-20f egy kicsit nagyobb bolygónknál, átmérője 1,03-szorosa a Föld átmérőjének. Előbbi 6,1 nap alatt kerüli meg szülőcsillagát, míg utóbbi 19,6 nap alatt.

Mindkét bolygó felszínén barátságtalanul forró körülmények uralkodhatnak. A Kepler-20e felületi hőmérséklete több mint 760 °C fok lehet, a Kepler-20f-é 426 °C fok.

A felfedezést mérföldkőnek tartják a tudósok, véleményük szerint ezek után biztosan még több Földhöz hasonló méretű exobolygót vehetnek észre a Kepler űrtávcső segítségével.

A NASA kutatócsapata szintén ugyanebben a rendszerben még három exobolygót azonosított. A Kepler-20b 3,7 nap, a Kepler-20c 10,9, a Kepler-20d 77,6 nap alatt kerüli meg csillagát. Mind az öt bolygó nagyjából a Merkúr-Nap távolságon belül mozog.

A Kepler-20 naprendszer: (forrás: NASA)

December 5-én a NASA bejelentette az első lakható zónán belül eső bolygó a Kepler-22b megtalálását, de szakértők véleménye alapján ez a planéta túl nagy méretű lenne kőzetbolygónak.

Asian guy pulling warm pant, concept of sexuality problem or weight loosing

Mi okozza a reggeli merevedést?

Meghalt Princz Gábor

Budapest, 2014. október 9.
Korda György és a képen nem látható Balázs Klári énekel a Szociáldemokraták Magyar Polgári Pártjának rendezvényén Budapesten, a Sas utcában 2014. október 9-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd