Végre klónozhatják a mamutokat

Japán tudósok lehetségesnek tartják, hogy egy szibériai fagyott mamut combcsontjából vett mintával újra feltámaszthatják a mamutokat.

Európában az utolsó jégkorszak végén tűntek el a gyapjas mamutok, körülbelül tízezer évvel ezelőtt, japán tudósok mégis reményt látnak a faj egy élő egyedének létrehozására.

Egy szombati jelentés szerint a klónozásra éppen alkalmas lenne az az augusztusban felfedezett mamut, amelynek combcsontjában csontvelőjét épen őrizte meg a fagyott szibériai talaj.

Korábban japán tudósok bejelentették, hogy már az idén nyáron szeretnék beültetni az első mamutklónt egy afrikai elefántba, de kísérleteik még nem jártak sikerrel.A japán Kinki Egyetem – a Kyodo News információi szerint – jövőre látnak esélyt arra, hogy elindíthassák végre a mamutok klónozásával kapcsolatos kutatásokat.

Genetikusok már több mint tíz éve vitatkoznak azon, vajon fel lehetne-e támasztani klónozással a mamutokat. Az első jelentős tanulmány a témában 1997-ben jelent meg szintén a Kinki Egyetem kutatóitól.

Eddig három alkalommal nyertek ki bőr és izomszöveteket mamutokból Szibériában. A több ezer éve lefagyasztott mamuthúsból vett sejtek használhatatlannak bizonyultak a klónozáshoz a jégkristályok roncsoló hatása miatt.

A kiotói Iritani Akira professzor nemrégiben kidolgozott egy technikát, mely segítségével még több használható sejtet tud kivonni a fagyasztott szövetekből. A japánok nemzetközi közreműködéssel támasztanák fel a gyapjas nagy testű élőlényeket, és reményeik szerint öt-hat éven belül világra jöhet az első klónozott mamutbébi.

A mamutklónozás sikerességét segíti, hogy klímaváltozással Kelet-Oroszországban megnőtt a mamutfelfedezések száma, mivel a szibériai fagyott talaj fokozatosan olvad föl.