Játékból bogozták ki az AIDS titkát

Online játékosok fejtették meg egy HIV-vírushoz hasonló retrovírus hasító enzimjének szerkezetét, amellyel már egy évtizede próbálkoztak a kutatók.

A híres-neves Nature egyik szakfolyóirata, a Structural and Molecular Biology vasárnap  tette közzé azt a tanulmányt, amelyet különleges módon együttesen jegyeznek kutatók és számítógépes játékosok.

A Washingtoni Egyetem kutatói 2008-ban hoztak létre egy internetes játékot, a Folditot, amelyben a fehérjék aminosavláncait bogozgathatják a benne részt vevő játékosok.

A fehérjék szerkezetének megismerése alapvetően fontos ahhoz, hogy megmagyarázható legyen különböző betegségek kialakulásának folyamata, és velük szemben működőképes gyógyszereket tudjanak kifejleszteni.

A kutatóknak 3 dimenziós képre van szükségük, amelyben a fehérjemolekula “kihajtogatva” látszik és forog, hogy a gyógyszerek potenciális támadási pontjait meg lehessen állapítani.

A Foldit játék éppen erre kéri online játékosait a világhálón. A mostani kérdést felvető kutatók megdöbbenésére mindössze három hétre volt szükségük a játékosoknak ahhoz, hogy a retrovírus hasító enzimjének pontos térbeli modelljét megalkossák.

Az enzim kibogozása “új betekintést ad a retrovírus elleni szerek tervezésébe”. Ez az első eset, amikor a gép helyett számítógépes játékosok oldottak meg tudományos problémát. Seth Cooper, a Foldit egyik létrehozója ezt azzal magyarázta, hogy “az emberek képesek térben gondolkodni, ez olyasvalami, amiben a számítógépek még nem jók”.