Egy fehérje blokkolja az AIDS vírusát

A HIV-vírus szaporodását gátló erejét fedezték fel egy fehérjének francia kutatók csütörtöki bejelentés szerint.

A Strasbourgi Egyetem Olivier Rohr és Chrisitan Schwartz vezette kutatói, valamint marseille-i kollegáik, Erich Chabriére és Didier Raoult az emberi szervezetben a foszfátkötések létrehozásában közreműködő enzimben, az angol nevén HPBP – Human Phosphate Binding Protein – említett fehérjében mutatták ki a HIV-vírus szaporodását gátló tulajdonságokat.

“Ezzel a fehérjével in vitro végzett vizsgálatok a mostani kezelések számára mindeddig nem ismert utat mutattak” – hangsúlyozták közleményükben a kutatók.

A HPBP már korábban is ismert volt, a de HIV-vel szembeni hatékony tulajdonságait csak most ismerték fel. Mi több, kiderült hogy ez a fehérje ott is hatásos, ahol a vírusok szaporodását gátló AZT nevű szerrel szemben már ellenálló lesz a betegség.

A felfedezés utat nyithat a HIV elleni kezelésben az új stratégiák kialakítására – emelte ki felfedezésük jelentőségét a két csoport. A kutatások következő szakaszában in vivo vizsgálják a fehérje vírusszaporodást gátló hatásait.

A felfedezéstől a használatig azonban hosszú lehet az út – emlékeztettek. Először évekig tartó tesztelések, majd állatkísérletek következnek, majd embereken – önkénteseken – kutatják tovább a fehérje tulajdonságait. Hozzátették, a gyakorlati kipróbálásban pénz is óriási szerepet játszik.