Öröklődik a zsenialitás?

Az intelligencia kifejlődésében sok gén játszik szerepet, de a tudósok továbbra sem tudják pontosan meghatározni, hogy melyek azok.

Szakemberek korábban úgy vélték, hogy kevesebb mint fél tucat gén felelős az intelligenciáért, az utóbbi években viszont már az a vélemény terjedt el, hogy legalább ezer gén gyakorol – jóllehet parányi – hatást az emberek intelligenciaszintje közötti különbségekre.

Az Edinburgh-i Egyetem friss kutatása is ezt támasztotta alá, azonban a tudósok továbbra is sötétben tapogatóznak. A Molecular Pshychiatry című tudományos folyóiratban közölt tanulmány szerint sok gén együttesen formálja az intelligenciát.

“A mechanizmus leginkább ahhoz hasonlítható, amikor egyes hangszerek zenekarban összhangban szólalnak meg” – magyarázták a szakemberek, akik rámutattak arra is, hogy az intelligenciára a neveltetés és a tapasztalat is hatással van.

Az egyelőre nem túl sikeres kutatások ellenére a szakemberek azért tartják fontosnak az intelligencia genetikájának megértését, mert azt remélik, hogy az ismeretek egy nap segíthetnek az olyan betegségek elleni küzdelemben, mint az Alzheimer-kór.

A skóciai egyetem vizsgálatába 3511 felnőttet vontak be. Tudósok szerint a jövőbeni kutatásokat akár milliók részvételével kellene végezni, hogy felderítsék a genetikai hatásokat.

Image: 73898359, CsŠk JŠnos magyar vŠllalkozů; cŪmzetes egyetemi tanŠr, MagyarorszŠg korŠbbi nagykŲvete az EgyesŁlt KirŠlysŠgban., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com