Szemünk érzékeli a Föld mágneses terét

Az emberi szem fényérzékeny fehérjéi elvileg iránytűként mutatnák, merre van észak és dél.

Kapcsolódó cikkek

A Nature Communications folyóiratban jelent meg egy tanulmány, mely igazolta, hogy ha legyek szemébe mágneses receptoraik helyett emberi fehérjéket ültetnek, szintén “látni” fogják a Föld mágneses terét.

Az emberi szem fényérzékeny fehérjéi – a kriptokróm-2 – a kriptokróm molekulák ősi fehérjék formái. Ezek a különleges anyagok minden állat látószervében megtalálhatóak a Földön. A kriptokróm-2 fajtát a legyek, pillangók és gerincesek hordozzák. A molekulák érintett többek között a test biológiai ritmusának fenntartásában. Segítenek abban, hogy például a madarak biztosan tudják, mikor kell vándorútra indulniuk.

A mágnesességet felismerő molekulák navigációs képességeit a mai napig rejtély övezi, főleg az emberek esetében. Az új eredmények tudatában biztos, hogy érzékenyek vagyunk a bolygó mágneses terére, arról azonban még mindig vitatkoznak a tudósok, maguk az emberek észlelik-e a Föld mágneses terét, úgy hogy és képesek lennénk az alapján tájékozódni.