Az Európai Űrügynökség bejelentette, hogy egy szárnyatlan, újrahasználható űrsikló építésébe kezd az elkövetkező két évben.
Az Intermediate eXperimental Vehicle – IXV – nevű járművet a Thales Alenia Space cég gyártaná, amelynek a Nemzetközi Űrállomás és számos európai műhold több alkatrészét köszönheti.
Az IXV egy 2 tonnás emelő testtel rendelezik, amelynek egyáltalán nem lenne repülést segítő szárnya, csak két kisebb kétoldali mozgatható alkatrésze, mellyel a gép repülését ellenőrizhetik. Az űrsiklót egy ESA VEGA rakéta indítaná, mely akár 25 ezer km/órás sebesség elérésére is képes a Föld-felszíntől 450 km-re függőleges irányban eltávolodni.
Az elképzelések szerint a Boeing X-37B-nél – az amerikai “titkos űrsiklónál” – önállóbb vezérléssel bír majd, mozgékonyabb és pontosabb lesz. A Thales Alenia Space Italia még 2009-ben kapott megbízást a járműhöz elégséges technológia fejlesztésére.
Az IXV-t a nyugdíjba vonuló Space Shuttle program űrrepülői helyett személy és teherszállításra használnák fel. Első indítását 2013-ban tervezik az Európai Űrkikötőből Francia Guyanában.
Az űrsikló terveit a 49. Párizsi Légi Bemutatón leplezték le.