Lustálkodhatnak izmaink

Az emberi izmok nemcsak ellazulni és összehúzódni képesek, hanem relaxálnak is, állítják holland és amerikai kutatók.

Roger Cooke, a munkacsoport vezetője a Biophysical Journal legújabb számában arról számolt be, hogy megfigyeltek egy olyan rendkívüli mértékű izomellazulási állapotot, melyhez lényegesen kevesebb fehérje működéshez szükséges molekulára – ATP-re – van szükség. A “szuperellazulás” – SRX – két fokozata ismeretes.

Ha az izom ellazul, az biológiailag az autó alapjáratának felel meg: a kerekek mozdulatnok, de a motor azért jár. A szuperellazult állapot a parkoló autóhoz hasonlít.

Az élő izom szuperellazuláskor, “parkolás” közben is fogyaszt üzemanyagot, de sokkalta kevesebbet, mint “alapjáraton”. Cooke és munkatársai kimutatták, hogy a nagy mértékben csökkent izomanyagcsere-állapot a szívizomzatban is létezik.

“Olyan izomállapotot figyeltünk meg a szívizomsejtekben, amely igen alacsony energiafelhasználással jár, és ezzel csökkenti az egész szív energiaigényét” – írta a munkacsoport vezetője. A kutatók szerint a jövőben várhatók olyan kezelési lehetőségek, melyek a szuperellazult állapot fokozásával védhetik a szívet a külső terhelés esetén.

Tudj meg még többet az izmok működéséről! (Élet és Tudomány)
Tanulmány a szuperellazult izomállapotról (Biophysical Journal)

Ilyen lehet Magyarország 2050-re

Elsorvad a vidék, az élővilág kiüresedik, sok őshonos fajunk eltűnik, a tájat kevés, és azonos fajokból álló, egysíkú élőhelyek fogják uralni.