Tudomány

Déli pályaudvar – 150 éve járunk oda (1861)

Budapest, március 20. – Ezen a napon avatták fel a főváros egyik legfontosabb pályaudvarának építményét.

Az osztrák tulajdonban lévő Déli Vaspálya Társaság néven működő szervezet adta át Buda állomást a forgalomnak ezen a jeles napon. Azért Déli a neve, mert az első jelentősebb célállomás, a Székesfehérváron keresztül megközelített Nagykanizsa (később egészen Fiuméig el lehetett jutni innen) ezen az égtájon fekszik (na, jó, dél-nyugaton). Ez a járat egyébként április 1-jén indult.

A vontfogadó csarnok kezdetben fából készült (négy vágányt fedett be Karl Etzel tervei alapján), később kialakították a felvételi épületet. Az ilyen típusú csarnokok hatására mintázták a későbbi Nyugati pályaudvar és Keleti pályaudvar ma is létező csarnokokat. A növekvő forgalom miatt 1901-ben új jegyváltó előcsarnokot adtak át.

A Délit két alkalommal felújították. 1945-ben a csarnok kiégett, 1962-ig az utasokat ideiglenes, elavult létesítmények szolgálták. 1963-ra kisebb várócsarnok épült, valamint elkészült a Vérmező felé mutató két lépcső, míg 1970-1975 között épült ki a fejépület mai teljes tömbje, Kőváry György Ybl-díjas építész tervei alapján. A vágányokat 1981-re villamosították.

Ezt is a Délinél vették fel:

A pályaudvarra bevezető vasútvonal átmegy egy alagúton, amely 362 méter hosszú. Az első tehervonatot 1861. március 22-én, az első személyvonatot április 2-án fogadták.

A Délinek ma tizenkét vágánya van, környezetéhez pedig szervesen kapcsolódik az előtte a 70-es években épült kerengő. Metró is érkezik a pályaudvarra, méghozzá a piros vonalú, amivel egyből a Keleti pályaudvarra mehetünk, a Deák téri átszállással pedig a Nyugatiba, ahonnan Ferihegy érhető el. A pályaudvar alatt egyébként igen bonyolult alagútrendszer található.

Egy videó a vasutasképzésről:

A Déli épületének állapota borzalmasnak is nevezhető. Évek, évtizedek óta tervben van a felújítása, de konkrét lépések nem nagyon születtek. Egyesek bevásárlóközpontot építenének a tetejére, a legtöbb budapesti azonban megelégedne azzal, ha egyszerűen megtisztítanák, valamint kicsit rendbe szednék.

AJÁNLOTT LINKEK:

A Déli és az alagutak (underpass.blog.hu)
A Déli régen és ma (egykor.hu)
A pályaudvar története (wikipedia.hu)
Mi legyen a pályaudvarral? (fovarosi.blog.hu)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik