Leállt a fúrás a Vosztok-tavon

Elhagyják a Déli sarkot az orosz kutatók. Már csak 29 méter jég volt hátra, hogy mintát vehessenek a 14 millió éves vízből.

Megakadályozza az antarktiszi Vosztok-tó fúrását a tél. A tudósoknak gyorsan csomagolniuk kellett, hiszen már ezen e héten eljöt a sarkvidéken a féléves sötétség és a rendkívüli hideg ideje. A kutatók a lyukba öntött kerozinnal próbálják tartósítani az eddig elért eredményeket.

A fúrólyukban már csak 29 méter jég fedte az időkapszulaként 14 millió éves állapotokat örző tavat. Az oroszok a vízben eddig nem ismert földi életformák után kutatnának. A fúrás alatt vett jégmagokban már felfedeztek néhány új mikrobát. A Vosztok-tó egy különleges befagyott maradványa a bolygónak, ökoszisztémája a miocén kor óta érintetlen.

A 4 km vastag régtakaró alatt egy folyékony tó rejlik:

Asztrobiológusok a Szaturnusz és a Jupiter holdjainak felszínéhez hasonlítják a Vosztok-tó fölött uralkodó állapotokat. A folyékony vízet egy négy kilométer vastag jégréteg takarja. A terület a Föld egyik leghidegebb pontja. 1983-ban rekordhideget, -95 fokot mértek.

A fúrással és a mintavétellel már régen kész lehetnének, ha az 1993-ban felfedezett tavat nem védte volna eddig az Antarktisz-egyezmény. A kutatást tavaly decemberben hagyták jóvá. Környezetvédelmi szempontok miatt a tudóscsapatnak majdnem egy évet kell várni a műveletek folytatásáig.

Az oroszok csak a “kerozin erejében” bízhatnak, s abban, hogy nem lesz túl hideg az idei tél. Ha a környéken nem megy -54 fok alá a hőmérséklet, ott folytathatják a munkát idén decemberben, ahol most abbahagyták.

Bővebben a leállásáról – angol (Discovery News)