Mégis félelmetes ragadozóként élt a T. rex?

Mindenki kedvenc dinoszaurusza volt már dögevő, kannibál, diétázó. Most a paleontológusok szerint újra visszanyerheti helyét a csúcsragadozók között.

Évek óta vita tárgya, mit ehetett a Tyrannosaurus rex. Egy új tanulmány, amely a Proceedings of The Royal Society B-ben jelent meg visszaállíthatja a zsarnokgyík régi hírnevét, azaz, hogy félelmetes vadász lehetett.

Jack Horner montanai paleontológus még mindig kétségbe vonja, hogy a T. rex vaskos lábaival és gyenge látásával valójában ragadozó lehetett, szerinte a dinoszaurusz dögevő volt.

Egy újabb kutatás azonban megcáfolja az ő érvelését. Sam Turvey az új tanulmány egyik társszerzője azt állítja, gyakorlatilag lehetetlen, hogy abban az ökoszisztémában, melyben a T. rex élt, a többi kisebb ragadozóhoz képest egy ilyen nagytestű élőlény diétázzon és csak a maradékon éljen. A zsarknokgyíkok nem maradhattak volna fent, ha arra hagyatkoznak, hogy a náluk kisebb élőlények által levadászott zsákmányokból éljenek.

Paul Barrett londoni paleontológus álláspontja az, hogy a T. rex étkezésén vitatkozni haszontalan elfoglaltság, mivel a T. rex egyszerre többféle táplálkozási szokást is folytathatott. El kell fogadnunk, hogy a tudomány rendelkezésére álló összes bizonyíték alapján jelenleg nem lehet pontot tenni a vita végére.

Tavaly, a Yale Egyetem tudósa Nick Longrich által vezetett csapat kannibálnak minősítette a világ leghíresebb dinoszauruszát, ugyanis T. rex-fognyomokat véltek felfedezni egy másik zsarnokgyík csontjain.

Az új T. Rex. tanulmány – angolul (Proceedings of The Royal Society B)