A Tyrannosaurusok korábban éltek, mint ahogy eddig gondolták

24.hu

2010. 09. 22. 12:31

Minden idők legnépszerűbb húsevő dinoszaurusza lehet, hogy a középső-jurából származik.

A Science magazinban jelent meg egy új tanulmány, amely a Tyrannosaurus-félék, a Tyrannosaurus rex legközelebbi rokonainak biológiájával – pontosabban paleobiológiájával – foglalozik.

A legújabb Tyrannosaurus-féle – a tyrannosaurida – fajok azt igazolják, hogy a hatalmas húsevő dinoszauruszok a középső Jurában jelentek meg.

A paleontológusok az új fajok biomechanikai és szövettani vizsgálataival írják le a tyrannosauridák evolúcióját a Jura időszaktól egészen a Felső-Kréta idején bekövetkezett kihalásig.

A tudósok a tyrannosauridákat eddig csak a Felső-Kréta korára datálták.

Az új tanulmány hozzásegíthet a hatalmas húsevő dinoszauruszok evolúciójának pontosabb megismeréséhez.

JURA IDŐSZAK

A jura egy földtörténeti időszak a mezozoikumi idő középső szakasza, amely mintegy 200 millió évvel ezelőtt kezdődött és 146 millió évvel ezelőtt ért véget.

A „Hüllők kora” vagy „Dinoszauruszok kora” néven ismert időegység a triász időszakot követte és a kréta időszakot előzte meg. Kezdetét a nagy triász-jura kihalási esemény jelzi, a végén azonban nem történt tömeges pusztulás.

Le·nyfalu, 2009. november 14.
Egy civil gÈpkocsiba rejtett traffipax Le·nyfalun. Az idÈn ·prilis Ès j˙nius kˆzˆtt nagymÈrtÈkben nıtt a hal·los kˆz˙ti balesetek sz·ma, Pest megyÈben, ezÈrt szolg·latba ·llÌtottak egy "l·thatatlan traffipaxot", egy "rendıri jelleg nÈlk¸li civil szemÈlygÈpkocsit", amely mozg·s kˆzben is kÈpes rˆgzÌteni a szab·lysÈrtÈseket. V·con Ès Le·nyfalun pedig, sebessÈgmÈrı rendırt ·br·zolÛ b·bukat is "szolg·latba" helyeztek a megelızÈs vÈgett.
MTI FotÛ: Kov·cs Attila