Már nincs messze az új Föld

A NASA Kepler-missziója megerősítette az első kőzetbolygó felfedezését.

A bolygó a Kepler-10b nevet kapta, 1,4-szerese a Föld méretének. A legkisebb exoplanéta tehát, melyet eddig valaha a naprendszerünkön kívül találtak. A NASA mostani bejelentését több mint nyolc hónapos adatgyűjtés, és kiértékelés előzte meg. A Kepler űrtávcső, mely 2009. májusától működik, s ez eddig az egyik legnagyobb felfedezése.

A Kepler-10b nem lakható, 0,84 nap alatt kerüli meg központi csillagát, melyhez hússzor közelebb kering, mint a Merkúr a Naphoz. Tömege 4,6-szor akkora, mint Földünké. A bolygón elviselhetetlen forróság uralkodhat, légkörét valószínűleg lefújja a csillagából érkezú napszél, de hasonlóan a Földünkhöz szilárd maggal rendelkezhet.

A Kepler-10b planéta létezése az első bizonyíték arra, hogy más csillag körül is keringhet kőzetbolygó, jelentette ki Natalie Batalha a NASA Ames Kutatóközpont tudósa.

A Kepler űrtávcsőben egy nagyon pontos fotométer érzékeli a csillagok fényének változását. Ha egy bolygó elhalad csillaga előtt, akkor a műszer azonnal érzékeli az eltérést, azaz a fényerő hiányát. Így képesek az exobolygók bemérésére.

A Kepler-10b megtalálását mérföldkőnek értékelik a Kepler-program kutatói, mivel ez az első bizonyíték a más csillagok körül keringő kőzetbolygók létezésére. A felfedezéssel megnőtt annak az esélye is, hogy hamarosan a csillagászok az első Földhöz hasonló égitestre bukkanhatnak egy idegen naprendszerben.

Bővebben a Kepler-10b exobolygóról – angolul (NASA)