Megtalálták a félezredik idegen bolygót

24.hu

2010. 11. 24. 11:54

Nem egészen húsz évvel az első Naprendszerünkön kívüli planéta felfedezése után a csillagászok megtalálták az ötszázadik exobolygót.

Nem egészen húsz évvel az első Naprendszerünkön kívüli bolygó (exobolygó) felfedezése után a csillagászok megtalálták az ötszázadik ilyen planétát.

A felfedezést pénteken, november 19-én jelentették be, három nappal később pedig az exobolygók online katalógusa, a Paris-Meudon obszervatórium asztrobiológusa, Jean Schneider által vezetett Extrasolar Planets Encyclopaedia szerint a Naprendszeren kívüli planéták száma újabb kettővel gyarapodott.

Mint Jean Schneider rámutat, tulajdonképp nincs értelme valamilyen bolygót az ötszázadiknak kinevezni. A félezrediknek kikiáltott exobolygó a napokban felfedezett négy planéta egyike. Ezek mindegyike kisebb, mint a Jupiter, utóbbi tömegének 15-50 százalékát érik el. A Földhöz a legközelebbi bolygó 58 fényévnyire van, a legtávolabbi pedig 196 fényévnyire.

“Az ötszázadik exobolygó megtalálása bizonyos vonatkozásban egy mesterséges mérföldkő” – hangsúlyozta Jon Jenkins, a földönkívüli élet felderítésével foglalkozó kaliforniai SETI kutatója.

A Nemzetközi Csillagászati Unió (International Astronomical Union, IAU), amely az égitestek és felszíni formáik egyöntetű, szabványos elnevezéseit garantálja, nem vezeti az exobolygók hivatalos listáját, a NASA PlanetQuest weboldalán pedig “csupán” 497 exobolygó szerepel.

A két adatbázis közötti különbség rávilágít az exobolygók észlelésével és igazolásával kapcsolatos bizonytalanságokra.

“Elmosódott a határvonal az igazolt és a nem igazolt bolygók között” – emelte ki Jean Schneider, aki, mint mondta, hezitált, hogy kinevezze-e valamelyiket az ötszázadik “idegen világnak”, ennek ugyanis nincs túl sok értelme. Mindazonáltal tekintélyes számú exobolygót fedeztünk fel, s ezeknek napról napra tovább gyarapodik a száma” – tette hozzá a francia asztrobiológus.

Exobolygó enciklopédia (Extrasolar Planets Encyclopaedia)

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS