Új bizarr dinófejek

Administrator

2010. 09. 23. 08:48

Két új dinoszauruszt, köztük egy 15 szarvú őshüllőt találtak Észak-Amerikában.

A dél-utahi sivatagban felfedezett új dinoszauruszok a háromszarvú Triceratopsokkal állnak közeli rokonságban.

Az új növényevő fajok közül az egyik a Kosmoceratops richardsoni, az eddig ismert legdíszesebb fejű dinó a maga 15 szarvával.

A másik faj – amely a Utahceratops gettyi elnevezést kapta – nagyobb testű, és “mindössze” öt szarva van fején.

A utahi Grand Staircase-Escalante National Monument területe az elmúlt évtizedben a dinófaj-felfedezések “melegágya” lett, tucatnyinál több új fajra bukkantak itt a paleontológusok. Bár most sziklás és sivár ez a hely, évmilliókkal ezelőtt mocsárhoz volt hasonló.

A most felfedezett dinoszauruszok tovább gyarapíthatják az eddig ismert legbizarabb külsejű őshüllők csoportját.

A Utahceratopsnak egy nagy szarva volt az orra fölött, és rövid szarvai a szemei fölött, melyek inkább oldalra álltak semmint az égnek, hasonlóan a bölényhez. Koponyája mintegy 2 méter hosszú, magassága 1,8 méter lehetett, testének teljes hossza pedig 5,5-6,7 méter közötti. A súlyát 3 és 4 tonna közöttire becsülik a szakemberek.

A Kosmoceratopsnak hasonló “arcvonásai” lehettek, ám további tíz szarva volt csontos nyakfodra hátulsó peremén, melyek lefelé és kifelé mutattak. Testsúlya 2,5 tonna lehetett, hossza pedig mintegy 4,5 méter.

Mindkét állat szarvait 15 és 30 centiméter közötti hosszúságúra becsülik a szakemberek.

MIRE KELLETT A FURCSA KÜLSŐ?

A kutatók úgy vélik, a számos szarv a párkeresést segítette: vonzotta az ellenkező nemet és elriasztotta a versenytársakat.

Feltételezésük szerint a szarvak a nemi éréskor jelenhettek meg a hímeken.

Celje, 2018. május 11.
Orbán Viktor miniszterelnök (k), Janez Jansa, a Szlovén Demokrata Pár (SDS) elnöke (j) és Milan Zver, az SDS európai parlamenti képviselője (b) az SDS kampányrendezvényén Celjén, a Golovec csarnokban 2018. május 11-én. Szlovéniában június 3-án előrehozott parlamenti választásokat tartanak.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd