Tech

Itthon is nő az érdeklődés a felújított telefonok iránt

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Az ár a fő ok, amiért használt vagy felújított okostelefont vennénk.

A Recommerce és Kantar közös piackutatása szerint 2023-ban a hazai okostelefon piac 17 százalékát tették ki felújított és használt eszközök. A válaszadók inkább privát személyektől (32%) szokták vásárolni az ilyen eszközöket, semmint professzionális felújítóktól (21,5%), de az eredmények azt mutatják, hogy mindkét területen növekedés várható az elkövetkező években.

A kutatás alapján a magyarok 41 százaléka nyitott professzionálisan felújított okostelefonok vásárlására, a fiatalabb (16-34 éves) korosztály körében pedig 47 százalékra nő az érdeklődés. A felmérés eredményei alapján a magyarországi piac még gyerekcipőben jár és a növekedés jeleit mutatja – hazánkban többek között az eMAG Ventures átlal támogatott Rejoy, az Euronics és a Telekom kínál ilyen mobilokat.

A vásárlási szokások ugyanakkor egyre inkább a megfizethetőbb, biztonságos és környezetbarát lehetőségeket részesítik előnyben. Összehasonlításképpen: a románok 61, a lengyelek 45 és a németek 53 százaléka nyitott arra, hogy professzionálisan felújított okostelefont vásároljon. Itthon a felújított termékek vásárlása még messze van a megszokottól: az utóbbi 12 hónapban a magyarok 83 százaléka még mindig új okostelefont vásárolt használt vagy felújított készülék helyett, ami ugyan jobb eredmény más európai országokhoz képest (Olaszország 91%), de nem éri el az olyan érettebb piacok arányát, mint például Franciaország (80%).

Az utóbbi évek inflációs környezetében nem meglepő, hogy a vásárlók 70 százaléka az árat említi, mint fő okot, amiért használt vagy felújított okostelefont venne. A második legfontosabb érv a környezettudatosság (35%), ezzel megelőzve a régió többi országát. Ez az ökotudatos gondolkodásmód fontosabb, mint a magasabb kategóriás modellek iránti vágy (29%). A garancia ígérete (28%) enyhén magasabb az EU átlagánál, amely a fogyasztók elvárását mutatja egy biztonságos piac létrejöttére.

A magyar fogyasztók túlnyomó többsége (77%) inkább üzletekből vásárolna felújított okostelefonokat.

Ez ellentétben áll más európai országokkal, ahol az online vásárlás a preferált módszer, 76 százalékos európai átlaggal. Ez a különbség kiemeli a felújított piac fejletlenségét Magyarországon, rávilágítva arra, hogy a hazai vásárlókban még nem alakult ki olyan bizalom a felújított okostelefonok iránt, mint Európa más országaiban, és inkább a tradicionális vásárlási helyekhez fordulnak, melyek nagyobb biztonságot jelentenek.

A magyarok emellett vonakodnak eladni régi okostelefonjaikat: a felmérés szerint 40 százalékuk megtartotta korábbi okostelefonját. A megkérdezettek 24 százaléka adta már el korábbi készülékét, ami az egyik legalacsonyabb arány a felmért országokban. A kutatás alapján azonban ezek a szokások változni fognak a közeljövőben: a megkérdezettek 32 százaléka jelezte érdeklődését jelenlegi okostelefonja eladása iránt. Ez majdnem megegyezik a németországi eredményekkel (35%).

Azon válaszadók, akik nem szeretnék tovább értékesíteni korábbi okostelefonjukat, inkább elajándékozzák a régi eszközüket (20%), vagy újrahasznosítják őket (4%). Az összes felmért országban az okostelefonok jövőbeli szükségletekre való megőrzése az elsődleges oka az értékesítés elkerülésének, átlagosan 39% a kutatott 12 országban.

Kapcsolódó
Így lehet iPhone 13-ja garanciával 300 ezer forint alatt
Itthon is megjelent a felújított telefonokat kínáló ReJoy, mi pedig megnéztük, mit kap a vásárló a pénzéért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik