Tech

Kozmikus óriásokról készültek fényképek

NASA / ESA / CSA / STScI / J. Lee (STScI) / T. Williams (Oxford) / PHANGS Team

Lenyűgöző fotókat készített a James Webb űrtávcső 19 spirálgalaxisról, amelyek sosem látott részleteket is megmutatnak ezekről az objektumokról – írja a Live Science.

Janice Lee csillagász szerint a fényképek annyira csodálatosak lettek, hogy még azok a szakértők is megdöbbentek rajtuk, akik évtizedek óta tanulmányozzak a galaxisokat.

A megörökített objektumok 15-60 millió fényévre találhatóak a Földtől, és jól láthatóan tele vannak csillagokkal, amelyek kék pontokként jelennek meg a fotókon.

NASA / ESA / CSA / STScI / J. Lee (STScI) / T. Williams (Oxford) / PHANGS Team / E. Wheatley (STScI)

Amint észrevehető, a galaxisok közepén és spirálkaroknak nevezett nyúlványaikban is vannak csillagok. Mivel a spirálgalaxisok középről indulva alakulnak ki, a tudósok úgy gondolják, hogy a középen elhelyezkedő csillaghalmazokban találhatóak a legöregebb égitestek, míg a karok a fiatalabb objektumoknak adnak otthont.

A csillagokon kívül vörös és narancssárga felhők is feltűnnek a képeken. Ezek a csillagokat körülvevő porból állnak, amelyet sok esetben felrobbant csillagok hagytak hátra. A galaxisok közepén megfigyelhető erős fény forrása pedig minden bizonnyal egy-egy szupermasszív fekete lyuk lehet.