November 7-én rengeteg hazai felhasználót azzal fogadott a Facebook, hogy döntést kell hoznia a közösségi oldal további használatát illetően. Megérkezett tehát Magyarországra a Meta által nemrégiben bejelentett fizetős változat, aminek lényege, hogy havi díjért cserébe a Facebook (és az Instagram) nem jelenít meg hirdetéseket és a vállalat nem is használja fel a hirdetésekhez a felhasználó adatait.
Az előfizetés havi díja 10 euró, de csak akkor, ha a szolgáltatás böngészős verziójában fizetünk elő, ha ezt az Android vagy az iOS alkalmazásboltján keresztül letöltött applikációban tesszük meg, akkor már havi 13 eurót (4990 forint) kell kicsengetni érte – a Mark Zuckerberg cége ugyanis ebben az esetben a felhasználókra hárítja az appáruházak 30 százalékos, kikerülhetetlen „adóját”.
Az előfizetés 2024. március 1-ig minden, a Fiókközpontban összekötött fiókra vonatkozik, magyarán ha például a kék közösségi oldalon keresztül fizetjük ki az említett összeget, akkor a jelzett időpontig a fiókhoz kapcsolat Instagram profil(ok) esetében is megkapjuk a hirdetésmentességet. Jövő év márciusától viszont minden egyes csatolt profilért 6 eurónak megfelelő összeget kell fizetni, ha azon keresztül is hirdetésmentes szolgáltatást szeretnénk. Az okostelefonos alkalmazásokban történő előfizetés díja természetesen ezen extránál is magasabb, profilonként 8 euró.
Lehet, ezzel még nincs vége
A Meta az Európai Uniós jogszabályoknak megfelelve kínálja ezt az opciót, miután a nyáron 390 millió eurós (151 milliárd forintos) bírságot szabott ki a vállalatra az ír adatvédelmi hatóság, méghozzá azért, mert a Meta „szerződéses” jogalapra hivatkozva nem küldhet a felhasználóknak az online tevékenységük alapján kiválasztott hirdetéseket. A Meta ezt követően közölte, hogy a célzott reklámozáshoz a felhasználók hozzájárulását fogja kérni, illetve lehetőséget biztosít majd arra, hogy elérhető legyen egy reklámmentes változat – ami azt is jelenti, hogy az előfizetők adatait a jövőben nem is gyűjtik, lévén azokra a célzott hirdetések miatt volt szükség.
Mindezek fényében érdekes fordulat ugyanakkor, hogy az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) október 27-én elfogadott egy olyan kötelező erejű határozatot, ami arra utasítja a Meta európai működése felett hatáskörrel rendelkező írországi adatvédelmi szabályozó hatóságot, hogy két héten belül tiltsa meg a személyes adatok viselkedésalapú reklámozás céljából történő feldolgozását az egész Európai Gazdasági Térségben (EGT). A Meta ezt a határozatot saját bevallása szerint meglepődve fogadta, mivel a vállalat szerint az október 30-án bejelentett előfizetéses modelljük megfelel az aktuális szabályozási követelményeknek.
Fontos továbbá, hogy a reklámmentes változat viszont nem összekeverendő a Meta másik, szintén idén bevezetett fizetős megoldásával, amivel az egykori Twitter, ma már X mintájára – többek között – hitelesítő kék pipa vásárolható a profilok számára. Ezt a lehetőséget még az év első felében tette elérhetővé a vállalat, és külön cikkben számoltunk be az ezzel járó privilégiumokról.