A fosszilis tüzelőanyagokkal működő autók több milliárd tonna szén-dioxidot bocsátanak ki évente, és bár az új, elektromos járművek sokkal környezetbarátabbak, az egyre csak fejlődő önvezető funkciók szintén komoly környezeti terhelést okoznak – írja az Euronews a Massachusetts Institute of Technology szakembereinek kutatása alapján.
Az autonóm járművek működéséhez elengedhetetlenek ugyanis az olyan fejlett műszerek, mint a fedélzeti kamera, az autó környezetét felmérő radar-, és lidar-berendezések. No meg persze ott van az adatokat feldolgozó számítástechnikai infrastruktúra, ami az önvezetési algoritmusokat is működteti. A kutatás szerint amennyiben ezek az önvezető járművek széles körben elterjednek, a rendszert működtető számítógépek annyi üvegházhatású gázt termelnének, mint a világ összes jelenlegi adatközpontja.
A Soumya Sudhakar által vezetett kutatócsoport egy olyan statisztikai modellt hozott létre, amely szerint nagyjából 1 milliárd autonóm vezetési technológiával ellátott autóval kell számolni az elkövetkező két és fél évtizedben. Ezek átlagosan napi egy órát lennének használatban, mely során egy 840 wattot fogyasztó számítógép dolgozná fel az adatokat.
Amennyiben ezekkel a paraméterekkel számolunk, a számítógépek működtetéséhez szükséges energia évente több mint 200 millió tonna szén-dioxidot bocsátana ki. A kutatók szerint az egyetlen út a kibocsátás csökkentéséhez, ha jelentős mértékben sikerül javítani a hardverek hatékonyságát. Emellett természetesen az elektromos autók gyártásához szükséges akkumulátorok is jelentős környezetterhelést jelentenek.
Természetesen ez a hatalmas lábnyom még mindig eltörpül a benzinüzemű autók szén-dioxid-kibocsátása mellett. A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 30 százalékáért felelős, és ennek 72 százaléka fosszilis üzemanyaggal működő járművekből származik.