Tech

Egy rendszer, ami megkönnyíti a tanulóknak és tanároknak is az oktatást (x)

Hat hete teljesen új rendszerben zajlik az oktatás a magyar iskolákban. A digitális edukációra néhány nap alatt kellett áttérniük az általános és középiskoláknak, ami a legtöbb pedagógust és diákot is merőben új helyzet elé állította. Előnyben voltak ott, ahol már a járvány előtt éltek a digitalizáció előnyeivel.

Nagy kihívás elé állította az országok oktatási rendszerét a koronavírus-járvány: az osztálytermek helyett a nappalikba, konyhákba tevődött át az oktatás színtere. Magyarországon hat hete zajlik a digitális oktatás, amire hol könnyebben, hol nehezebben álltak át az intézmények, a pedagógusok, a diákok és a szülők.

Bár egyre több iskola kezdett el a digitális oktatással ismerkedni már a járvány előtti időszakban, a legtöbb helyen hosszú, fokozatos átállásra készülve inkább csak részlegesen vezették ezt be, hol egy-egy tanulócsoportra vagy évfolyamra korlátozva az első fázist, hol a szervezetnél kezdve az átállást, majd fokozatosan áttérve a tantestületi és szervezeti kommunikációtól a diákok bevonásáig.

„A járvány miatti digitális oktatás bevezetésével azok az iskolák voltak könnyebb helyzetben, ahol egységes keretrendszer mellett döntöttek: ezt gyorsabban kiismerik a gyerekek és a szülők, így az átállás után már nem a technológiával és a sokféle módozat észben tartásával kell foglalkozniuk, hanem a tanulással” – vázolta a helyzetet Merényi Ádám, a Microsoft oktatási üzletágának magyarországi vezetője. A Microsoft Innovatív Iskola Program résztvevői többségében a Teamst választották keretrendszernek, ami ráadásul sok iskolában már adott volt. Ők gyakorlatilag minden átmenet nélkül tudtak átállni az otthoni tanulás online irányítására óraszerű tanítással, webes kontaktórákkal, feladatkiadással.

Nehezebb dolguk volt azoknak az intézményeknek, ahol nem volt egységes keretrendszer. Ott kapkodást és improvizálást eredményezett az átállás, és ki-ki azokkal az eszközökkel kezdett neki az online tanításnak, amiket ismert és amiben otthonosan mozgott.

Probléma igazán ott adódott, ahol nem állnak rendelkezésre a tanuláshoz megfelelő, tartalomelőállításra is alkalmas eszközök, helyettük legfeljebb telefon vagy tablet (vagyis tartalomfogyasztásra kitalált eszköz) van a gyerekek birtokában. Még nehezebb a helyzet, ha az internet sem adott, ezekben az esetekben a gyerekek gyakorlatilag kiesnek a tanulásból.

Csoport- és csapatmunka

Az iskolák számára ingyenes Office 365 csomag és ennek részeként a Microsoft Teams kollaborációs felülete alkalmas arra, hogy a tanárok és a tanulók egy strukturált virtuális iskolai térben kapcsolódjanak össze. A Teams használatba vételéhez és a tanulást, tanítást segítő módszertani ötleteket ezen az oldalon gyűjtötték össze, ahol magyar nyelvű, szakértő pedagógusok által tartott kurzusokkal, segédanyagokkal, útmutatókkal és ügyfélszolgálattal támogatják az iskolákat.

Mint ahogy az a Microsoft oktatási üzletágának magyarországi vezetője elmondta,

a Teams egyetlen biztonságos és zárt virtuális térben kezel és kapcsol össze beszélgetéseket, tartalmakat és alkalmazásokat azokban a csoportokban, amelyek az iskolát szervezetileg leképezik, legyen szó osztályokról, tanulócsoportokról, tantestületi egységekről.

A tanárok és a tanulók egy Teams alapú virtuális osztályteremben strukturáltan, hatékonyan, személyes jelenlét nélkül is kommunikálhatnak egymással. Ez az eszköz nemcsak a 250 főt is elbíró videókonferenciát teszi lehetővé, hanem az írásos interakciókat, együttműködést, közös jegyzetelést vagy feladatkiosztást, tesztírást is – magyarázza a platform népszerűségének okait Merényi Ádám.

A Teams mellett szól az is, hogy integráltan kezel rengeteg kapcsolódó alkalmazást (Rendmenta, block-programozás, Quizlet, Flipgrid), amihez a programcsomagban adott a kvízlehetőség, a 3D animáció, videóvágó program és kétféle prezentációs felület (Sway, PPT) is.

Az intézményi keretrendszeren túl mind a tanulók, mind a tanárok számára elérhető az ingyenes, itt letölthető Office ProPlus programcsomag, amely többek közt 1 TB felhős tárhelyet is biztosít, ami azok számára lehet kulcsfontosságú, akik intézményi szinten nem rendelkeznek korlátlan tárhelyet biztosító fiókkal.

„Ahol a Teams mellett döntöttek, ott mostanra azt látjuk, hogy megnyugtatónak érzik az egységességet, a biztonságot, a stabil működést, érződik, hogy mostanra a szülők is hátrébb léphettek, mert most már „csak” a tanulás támogatással kell foglalkozniuk és nem azon kell aggódniuk, miről maradtak le, milyen fórumon kellett volna még figyelniük” – összegzi a tapasztalatokat Merényi Ádám. Hozzátette: a biztonsági szempontok még csak most bújnak elő, ebben várnak újabb körös elgondolkodást azoknál az iskoláknál, akik ebből a szempontból nem tudtak „körbebástyázott” rendszert adni a gyerekek és a szülők kezébe, főként, ha érte is őket időközben olyan kellemetlenség, ami megkerülhetetlenné teszi az erről való beszélgetést.

A szülőket is próbára tette a digitális oktatás

A digitális oktatásra való átállás miatti esetleges megoldások a szülőket is próbára tehetik. Szembesülnek azzal, amivel eddig jobbára a tanárok találkoztak: egyik pillanatról a másikra a magánszféra fórumain iskolai feladatok érkeznek, a közösségi média felületein zajlanak iskolai jellegű beszélgetések.

Ez a hirtelen pánik pillanataiban mindenki számára elfogadható kényszerhelyzet, de hosszú távon nem tartható fent – véli a szakértő, aki hozzáteszi, a szülőkre ez a helyzet enélkül is nagyon sok terhet ró, főként az alsó tagozatokban: itt jellemzően maguk a szülők kapják a feladatokat, a gyerekek otthoni tanulását ők igyekeznek támogatni, nekik kellett nagyon gyorsan beletanulniuk a választott módozatokba. Az ő tanácstalanságukat mutatja, hogy a közösségi média felületein rengeteg olyan segítő csoport jött létre, ahol feldolgozhatatlan mennyiségű információ kering a szülők közt, akik érthetően nehezen igazodnak el ebben az áradatban, ami zavaró, frusztráló.

Kincset érő lehetőségek

Az, hogy a járvány utáni oktatásban mennyire marad meg a digitalizáció, még kérdéses. A most megszerzett készségek segíthetik a magasabb szintű folytatást a visszatérés után is –  véli Merényi Ádám. Ha a most tanultakat az iskolák be tudják építeni a napi működésbe (csapatban gondolkodás, egymás támogatása, rövid távú célok megfogalmazása a gyakorlatban), akkor egészen máshonnan folytathatják a munkát, miután a járvány végével visszaáll az oktatás megszokott menete.

Addig is a mostani időszak előnyeinek köszönhetően a tartósan beteg vagy külföldön tanuló gyerekek várhatóan sokkal természetesebb módon lehetnek majd online kapcsolatban az osztályaikkal a jövőben, hiszen technológiailag most mindenki felvértezi erre magát. A tanárok időbeosztására is hatással lehet a digitális oktatás: ha megmarad az online konferencia lehetősége, akkor rugalmasabb működésre számíthat mindenki. És a szülők is jobban belelátnak most az iskolák működésébe, és maguk is otthonosabban mozognak majd a digitális felületeken

– sorolta a digitális oktatás előnyeinek jövőbeli lehetséges  kiaknázását a Microsoft oktatási üzletágának magyarországi vezetője.

További információk a Microsoft távoktatást segítő megoldásairól ezen a linken érhetőek el.

Kiemelt kép: Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik