Tech koronavírus

Digitális oktatás: így vették az akadályt az egyetemek (x)

A kormány március 11-én hirdette ki a veszélyhelyzetet Magyarországon, a rendelet értelmében pedig az egyetemek bezártak, minden felsőoktatási intézménynek távoktatásra kellett váltani a félév hátralévő részére. A Budapesti Corvinus Egyetem és a Budapesti Gazdasági Egyetem által alkalmazott gyakorlatok alapján bemutatjuk, hogyan működik mindez a gyakorlatban.

„A Corvinus Egyetemen rendelkezésre álltak a megfelelő alapok a teljeskörű digitális transzformációra” – mondta Mogyorósi János, az Informatikai Szolgáltató Központ igazgatója. Az egyetemen távoktatásra elsősorban a Moodle ingyenes távoktatási alkalmazását használták: ez a rendszer, a hagyományosnak tekinthető csoportmunka támogatási megoldásokon túl, elsősorban a feladatmegoldásokban, tesztelésekben online vizsgatámogatásban tekinthető erősnek.

Mint mondta: a másik támogatott távoktatási, illetve távmunka környezet az Microsoft Office365 környezete. A Microsoft által kínált megoldások mindenki számára rendelkezésre álltak, de az átfogó használatuk a Corvinuson még nem volt jellemző. A gyors transzformációs kényszer ezért elsősorban az integrációra és az felhasználói támogatásra koncentrált. „Igyekeztünk homogén technológiai hátteret biztosítani a felhasználóinknak. Keep it simple – ez volt a vezérelvünk. Az egyetem vezetésének hathatós támogatásával, ebben a két megoldásban korlátoztuk a támogatható platformok számát” – jelezte Mogyorósi.

Az intézményen belül rendelkezésre álló integrációs platformnak hála egy hét alatt gyors és hatásos eredményt tudtak elérni. Ennek az integrációnak a keretei között létrehoztak olyan közösségi tereket is, ahol az oktatók egymással tudnak kommunikálni.

A hallgatói hivatalos levelezés már egy éve a Microsoft felhőben van, de az egyetemi munkatársaknak csak egy kisebb része költözött ki a levelezésével a Microsoft alapú levelezésbe. Mivel az Office365-ben a csoportmunka alapját képező TEAMS és a levelezési megoldás integrált, ezért a közös naptárhasználat fontos szempont.

A Budapesti Gazdasági Egyetem is már több éve használ digitális megoldásokat, mondta lapunknak Dr. Dietz Ferenc, az egyetem kancellárja. Itt az e-learning kereteit a CooSpace és a Moodle LMS rendszerek biztosítják, amelyeket az oktatás teljes területén használják tartalommegosztásra, csoportmunkára, számonkérésre, elektronikus vizsgáztatásra. A távoktatás kötelező bevezetése előtt is alkalmaztak interaktív megoldásokat az előadások során és online kommunikációs eszközöket az előadások élő közvetítéséhez, rögzítéséhez és megosztásához, 2015 óta pedig az egyetem munkatársai és hallgatói egyaránt használják a Microsoft Office365 szolgáltatásait.

„Az oktatás digitális távoktatásra történő átállításához a már használt eszközök stabil alapot biztosítottak, az élő előadásokhoz, közvetítésekhez és videós tartalmak közzétételéhez kellett további megoldásokat találnunk” – jelezte a BGE kancellárja. A távoktatás során használt eszközök kapcsán a BCE Informatikai Szolgáltató Központ vezetője úgy véli, a Microsoft mindig is erős volt abban, hogy sikeresen fókuszált a valós felhasználói igényekre.

A TEAMS alkalmazás funkciói a csoportmunka támogatásban egyszerűek és innovatívok. A videó alapú értekezletek, a különböző csevegési megoldások, és a dokumentum megosztások nagyon hasonlítanak más gyártók által nyújtott szolgáltatásokra. A Microsoft megoldás üzleti előnye abban van, hogy nagy és kiterjedt szervezetre is biztonságos megoldást nyújt

– fogalmazott Mogyorósi János.

Ezen kívül az Office365-be beépített STREAM szolgáltatást emelte ki, ami lényegében egy személyes és védett videó streaming megoldást biztosít. Az ide feltöltött videók csak céges hozzáféréssel érhetőek el, így itt megtalálhatóak az elhangzott és rögzített előadások, szemináriumok, de akár lejátszhatók a hangalámondással készült PowerPoint előadások is.

„Egyetlen példát hadd mondjak el: egy évvel ezelőtt az egyetemi informatikai csapat tárgyalója egy csapásra folyamatosan foglalttá vált, mert betettünk egy olyan kivetítési lehetőséget, ahol nagyon jól lehetett közösen dolgozni egy-egy adott műszaki problémán. Ez a lehetőség a TEAMS-ben is biztosított” – jegyezte meg Mogyorósi.

A TEAMS-ben a közös képernyő megosztásokon, bármilyen informatikai megoldás felhasználói felületét megoszthatják csoporttársaikkal – munka közben videóchatelve. A megoldás megadja a lehetőséget arra, hogy egy időben közös dokumentum és táblázat szerkesztést folytathassák, követve a munkatársak beszúrásait és megjegyzéseit.

A Corvinuson a vizsgaidőszak előtt még az online vizsgáztatási megoldások informatikai kapacitás fejlesztése a kiemelt feladat: az egyéni és csoportos szóbeli vizsgák platformja az intézményben az Office365 TEAMS lesz, míg az online tesztalapú vizsgák esetében a Moodle lesz a választott platform.      A témával kapcsolatban a BGE kancellárja úgy nyilatkozott, hogy a Microsoft központi identitás-kezeléshez kapcsolódó szolgáltatásai, az erős csoportmunka funkciók és a felhős működési modell mind-mind segítették intézményüket a gyors átállásban. Az egyetemen mára már közel 3400 TEAMS csoportot hoztak létre.

A Corvinushoz hasonlóan itt is a TEAMS és STREAM szolgáltatásokon keresztül valósulnak meg az élő előadások, konzultációk, valamint a videó anyagok megosztása a hallgatók felé. További előnyt jelent számukra, hogy a felhős működési modell miatt nem volt szükségük infrastrukturális fejlesztésre, beruházásra.

„A tananyagok közzétételére a BGE által régebb óta használt oktatási keretrendszereket vesszük igénybe – ez a Coospace és a Moodle. Mivel számos oktatónk rutinos felhasználónak számít, nem volt szükség „digitális kultúraváltásra” az átálláshoz” – hangsúlyozta Dr. Jancsik András, a BGE oktatási rektorhelyettese.

Ugyanakkor gyakorlatilag minden oktató számára újdonságot jelentett a hallgatókkal való kommunikáció online módon való megvalósítása, tette hozzá. Írásos kommunikáció természetesen eddig is létezett, a keretrendszereken belül vagy emailek révén, a valós időben történő órai online kommunikáció viszont kihívást jelentett a BGE életében.

Ezt az oktatók többsége a Microsoft Teams alkalmazással oldotta meg, az eddigi tapasztalatok alapján sikeresen. A hallgatók részéről nem kaptak olyan visszajelzést, hogy technikailag problémát jelentene számukra a részvétel az online órákon. Így minden olyan foglalkozást, ahol szükséges az oktató-hallgató közötti kétirányú kommunikáció (szemináriumok, nyelvórák), meg tudnak oldani online jelenléttel.

Kiemelt kép: Getty Images 
Advertisement

Ajánlott videó

Olvasói sztorik