Nem lehet legyőzni a mesterséges intelligenciát – ezzel indokolta egy interjúban visszavonulását Li Szedol, a gó nevű játék dél-koreai mestere, az egyedüli ember a világon, aki képes volt legyőzni 2016-ban a Google algoritmusát, AlphaGót az ősi kínai stratégiai játékban, írja az MTI.
„A mesterséges intelligencia bevonulásával a gó játékokban jöttem rá arra, hogy már nem vagyok a csúcson, annak ellenére, hogy óriási erőfeszítések nyomán a világ első számú játékosává váltam” – mondta Li a Yonhap dél-koreai hírügynökségnek.
Még ha én vagyok a legjobb játékos, akkor is létezik egy entitás, amelyet nem lehet legyőzni” – tette hozzá.
A Google DeepMind Technologies által kifejlesztett AlphaGo egy ötjátszmás játékban négyet megnyert Li ellenében, egyben a dél-koreai mester lett a győztes 2016 márciusában. Ez az egyetlen olyan győzelem, amelyben ember képes volt megverni a mesterséges intelligenciát a stratégiai játékban.
Visszagondolva a játszmákra, a tizennyolcszoros világbajnok úgy vélte, azért sikerült megnyernie a negyedik játszmát, mert valami hibásodás lehetett az AlphaGo programjában. A Google szakemberei azóta továbbfejlesztették az AlphaGót, a gépi tanulásra épülő technológiának sikerült száz játékban legyőzni elődjét.
Li elmondta, frusztrálta őt, hogy elvesztette az első három játszmát az AlphGóval szemben. „Soha nem olvasom el a rólam szóló híreket az interneten. De kíváncsi voltam arra, miként vélekednek az emberek rólam három egymás utáni játszma elvesztése után. Váratlanul ért, hogy csak kevés ember bírált emiatt” – mondta.
„Őszintén szólva már a játék kezdete előtt éreztem egyfajta vereséget. A DeepMind Technologies szakemberei annyira magabiztosnak látszottak a kezdetektől fogva” – emlékezett vissza.
A gó stratégiai játék több mint 2500 éves, Kínából ered, és hosszú évszázadokon át csak ott és a környező országokban játszották. A játékot egy 19×19 mezős táblán játsszák, a játékosok felváltva teszik a tábla metszéspontjaira fekete illetve fehér köveiket. Közben arra törekszenek, hogy minél több területet szerezzenek, azaz kerítsenek be a letett kövekkel, illetve a kövekből kialakított alakzatokkal.
Li a jövő hónapban azonban még egyszer asztalhoz ül egy mesterséges intelligenciával, hogy megemlékezzenek visszavonulásáról Dél-Koreában. Vetélytársa a dél-koreai NHN Entertainment vállalat által fejlesztett HanDol lesz, a 2018-ban készült algoritmus már legyőzte Dél-Korea öt legjobb gójátékosát.