Immár hagyomány, hogy az Electronic Arts minden új szezon előtt hangzatos újításokat, finomabb irányítást és élethűbb grafikát ígér a FIFA-széria rajongóinak, hogy aztán a megjelenéskor kiderüljön, ezek egy része a gyakorlatban nem működik. Ezzel nincs is feltétlenül baj, hiszen évről évre kell újabb és újabb játékkal előrukkolniuk, ilyen szoros tempó mellett pedig előfordul, hogy a fejlesztők mellényúlnak. A baj ott kezdődik, ha túl sok az ilyen mellényúlás. Sajnos a FIFA 20 pont ilyen rész a sorozat életében: bár a kisebb finomítások jól működnek, az igazi nagyágyú, a teljesen új játékmód abszolút kapufa.
Lassan elhiszem, hogy ez tényleg futball
A játék első ránézésre nem módosult sokat, a kommentárok, az animációk és a nézők egyaránt ismerősök, talán a szabadrúgások és büntetők változása lehet az első szembetűnő eltérés az előző részekhez képest – hogy ez kinek tetszik és kinek sem, az ízlés kérdése. Több meccs lejátszása után ugyanakkor már érződnek a parányi, de fontos újítások. Ezek azok az elemek, amikre minden évben ígéretet kapunk, hogy aztán kiderüljön, fel sem tűnnek játék közben.
A játékosok sebessége és ereje valóban meghatározó faktorrá vált, de nem annyira, hogy egy villámgyors csatárral irreális módon az egész védelmet körbefuthassuk. A cselezés és a védekezés is átesett némi ráncfelvarráson, a meccsek pedig kiélezettebbé váltak, és a pontrúgások száma is növekedett.
A labda fizikája is javult, egy-egy becsúszás után a játékszer már nem pattog össze-vissza, sokkal élethűbben viselkedik, jó ütemezés mellett a védőnél is marad. Hasonló módon a passzoknál, a lövéseknél, sőt a labda vezetésénél is érezhető, hogy közelebb állunk a labdarúgás fizikájához. Persze a rendszer még így sem nevezhető tökéletesnek, de az előrelépés megkérdőjelezhetetlen.
Bár látványos grafikai újítás nem történt, az összhatás mégis sokkal élvezetesebb: a játékosok mozgása és kinézete élethűbb lett, és a stadionok atmoszférája is javult. További újítás a román élvonal beépítése, a Juventust viszont hiába keressük, hiszen a torinói klub a rivális eFootball Pro Evolution Soccer 2020-szal kötött exkluzív megállapodást. Sajnos az FTC sem került be a csapatok közé,
A fentiek apróságnak tűnhetnek, de valójában ezek a kis – és régóta szükséges – megoldások mentik meg az idei részt. A komoly újításnak szánt elem ugyanis nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
VOLTAképp ennél több kellene
A FIFA 17-ben bevezetett The Journey óta a széria nem kapott igazán kiemelkedő újítást, idén azonban a fejlesztők arra jutottak, elérkezett az idő a váltásra. Ezzel a céllal került be a VOLTA, amely az első hírek alapján sokaknak izgalmat okozhatott:
És valóban: a VOLTA az utcai labdarúgás világát hozza el egy, az Alex Hunter sztorijára hajazó történetmeséléssel – ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a FIFA 20-ban már nem kapott helyet a The Journey mód. Karakterünkkel a világ különböző pontjain mérkőzhetünk meg az ellenfelekkel, és bár a történet még a The Journey-hez képest is egyszerű, a környezet, illetve az időnként felbukkanó freestyle- és utcafoci-sztárok, például Tokuda Kotaro, azért hozzátesznek a hangulathoz. A legfőbb baj az, hogy ami a pályán történik, az már nem mevezhető szórakoztatónak.
Az irányításra nagyon nehéz ráérezni, kevés a hely a cselek meghúzására, és kifejezetten zavaró, hogy ismétlődnek a karakterek. Hiába van lehetőség a játékosaink testreszabására, így is előfordul egy-egy meccsen, hogy az ellenfélnél ugyanaz a karakter tűnik fel, mint aki nálunk is játszik. A történet elvileg néhány óra alatt végigvihető, engem viszont nemhogy nem kötött le a VOLTA, hanem inkább idegesített.
Egyszerűen nem működik, hogy az alap játékot apróbb változtatásokkal áthelyezik a kispályára, sokkal átgondoltabb átgyúrásra lenne szükség ahhoz, hogy a VOLTA legalább elemeiben emlékeztessen az utcai focira. Elképzelhetőnek tartom, hogy a játékmód a későbbi részekben visszatér, és csak előkészíti a terepet az újabb szezonoknak, de így, ebben a formában legfeljebb a fejlesztők részéről tett gesztusnak teinthető, minőségi tartalomnak semmiképp.
A rajongók ennél többet akartak
A FIFA-sorozat rajongói évek óta követelik, hogy végre történjen valami a karrier módokkal. Úgy tűnik, a készítők elérkezettnek látták az időt a váltásra, ezúttal viszont csak néhány újításra futotta. Ezek főként a menedzser módot érintik, viszont egyik sem olyan jelentőségű, hogy valódi reformról beszélhessünk.
Megkaptuk az interaktív sajtótájékoztatókat, tovább bővült a menedzser testreszabhatósága, a tárgyalások menete átalakult, és a morálrendszer is fejlődött. Talán utóbbi jelenti a legfontosabb eltérést, immár komolyan oda kell figyelnünk játékosaink teljesítményére, illetve a velük ápolt kapcsolatra, ha nem akarjuk, hogy motivációjuk lecsökkenjen. A menedzser mód viszont még mindig nem mutat számottevő frissítést, a bevágott jelenetek pedig ugyanolyan unalmasak, mint korábban.
Összegzés
A FIFA 20 a sorozat egy igen furcsára sikerült része abból a szempontból, hogy nem a látványosabb újítások, hanem a kisebb finomítások miatt érdemes kipróbálni. A meccsélmény – a még mindig előforduló bugok ellenére – valóban élvezetes lett, kár, hogy VOLTA nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Éppen ezért FIFA 20-nak hét becsúszó szerelést kap a maximálisan adható tízből.
A FIFA 20 2019. szeptember 24-én jelent meg PlayStation 4-re, XboxOne-ra, Nintendo Switch-re és PC-re. Tesztünket a PS4-es és PC-s verzió alapján készítettük, utóbbi esetében egy MSI GS65 Stealth laptopot használtunk a teszteléshez.
Kiemelt kép: Electronic Arts