Tech
The pylons 10 and 11 of the collapsed Morandi viaduct are demolished with a controlled dynamite explosion on June 28, 2019 in Genoa, Italy. The giant motorway bridge collapsed on August 14, 2018 killing 43 people. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years. (Photo by Mauro Ujetto/NurPhoto)

Óriási tragédiákat előzhetnek meg a világűrből

Korábban a témában:

A NASA JPL laboratóriumának munkatársai és a Bath-i Egyetem mérnökei kifejlesztettek egy olyan programot, amely korábbi műholdképek alapján meg tudja mondani, melyik híd van rosszabb állapotban, és melyik balesetveszélyes. A kutatók az olaszországi Morandi-hídon tesztelték a programot, amely 2018 augusztusában összeomlott, a katasztrófa 43 áldozattal járt. Kiderült, hogy a műholdképek és az algoritmus alapján már korábban is látszott, hogy a híd csavarodik és ezért nem biztonságos, de a földi rendszerek ezt nem mutatták ki. Akár hónapokkal a tragédia előtt le lehetett volna zárni a hidat, ha ez a program akkor létezik.

A Remote Sensing tudományos folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője, dr. Giorgia Giardina egy sajtóközleményben leírta: a matematikai szoftver és a műholdak különböző adatainak kombinálása lehetővé teszi, hogy a hidak labilitásának nagyon korai jeleit is észrevegyék.

The remains of the Morandi motorway bridge stands after it partially collapsed in Genoa, Italy, on Tuesday, Aug. 14, 2018. The famous bridge of highway A10 that connected the Liguria region with south Italy collapsed with many victims. (Photo by Mauro Ujetto/NurPhoto)
A genovai híd maradványai. Fotó: Mauro Ujetto/NurPhoto

A jelenlegi megfigyelő rendszerek jól működnek, de csak arra a területre fókuszálnak, ahová a szenzorokat elhelyezik. Így csak ott tudják megállapítani, ha valamilyen rendellenes mozgást találnak. A most kifejlesztett program viszont lehetővé teszi, hogy

az egész hidat monitorozzák, méghozzá majdnem valós időben.

A kutatók úgy gondolják, hogy a technológiát a már létező rendszerekkel együtt kell használni, hogy még nagyobb biztonságra törekedhessenek, és ne történhessen meg még egy akkora tragédia, mint amilyen az olaszországi volt tavaly. A program kifejlesztését egyébként a műholdas technológia fejlődése teszi lehetővé, a kutatók az Olasz Űrügynökség COSMO-SkyMed műholdjait és az ESA Sentinel-1a és 1b szatellitjeit használták a munkához. Mivel ezek a műholdak különböző szögekből készítettek képeket a hídról, a program számára lehetővé vált, hogy nagyjából háromdimenziós képet fessenek a jelenlegi kinézetéről. A kutatók milliméteres pontosságig meg tudják állapítani egy híd aktuális állapotát.

A technológiát nemcsak hidak, hanem épületek, sőt, alagutak állapotának monitorozására is lehet használni.

Főkép: a genovai híd maradványainak felrobbantása. Fotó: Mauro Ujetto / NurPhoto

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.