Tech

Fertőzést okozhatnak az e-cigik

A Harvard Egyetem kutatói olyan gombákat és baktériumokat találtak az elektromos cigarettákban, amelyek komoly betegségeket, köztük asztmát, legyengült tüdőfunkciókat vagy gyulladást is okozhatnak. Az Environmental Health Perspectives tudományos folyóiratban megjelent tanulmány olyan e-cigiket vizsgált, amelyek az Egyesült Államokban nagyon népszerűek.

Szinte mindben talált káros mikrobákat.

A kutatás során összesen 75 terméket vizsgáltak át, mind egyszer használatos patronos, mind újratölthető, folyadékkal működő volt közöttük. Összesen 37 patronos és 38 e-folyadékos terméket néztek, amelyek számottevő részében találtak kórokozókat.

Endotoxin, azaz egyes baktériumok testében található, de a testükön kívülre ki nem választott mérgező anyag nyomaira a vizsgált cigaretták egynegyedében bukkantak, 81 százalékukban pedig ott volt a glükán, ami több gomba és baktérium sejtfalában megtalálható. Előbbi bakteriális fertőzésekért, többek között légzőrendszeri megbetegedésekért felelős, utóbbi pedig tüdőgyulladást okozhat.

Fotó: Thinkstock

Az endotoxin-szint magasabb volt a gyümölcsízű változatokban, valószínűleg azért, mert a gyártáshoz használt nyersanyag már magában fertőzött. A glükán szintje a dohányízű és mentolos termékekben volt magasabb, és

háromszor akkora mennyiségben volt megtalálható a patronos termékekben, mint a folyadékot használókban.

A kutatók azt is megjegyezték, hogy a fertőződés a gyártás és a használat bármelyik szakaszában megtörténhetett, akár az által is, aki elszívta a cigarettákat. Azt is fontos tudni, hogy elég alacsony a megvizsgált termékek mennyisége, ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy minden ilyen e-cigi fertőzésveszélyes – ehhez még további kutatások kellenek.

Az Egyesült Államokban ötből egy tinédzser használ e-cigit, ezért az országban fontos, hogy megfelelően kutassák az emberi szervezetre gyakorolt hatásait.