Egy friss tanulmány szerint az ismerősökön keresztül akkor is tudnak a közösségi oldalak a tagok preferenciáiról, ha azok magánszférájuk védelmében törlik magukat. A közösségi platformok (köztük például a Twitter) a korábbi tagok preferenciáiról is gyűjthetnek információt úgy, hogy figyelemmel kísérik
A Nature Human Behavior című tudományos lap aktuális számában közölt kutatás vezetője, Jim Bagrow, a Vermonti Egyetem matematikusa elmondta: a közösségi médiában a tagok nem egyedül döntenek a róluk szóló információkról, ebbe a „barátaiknak” is van beleszólása.
A következő leírt szó is kitalálható
Bagrow és munkatársai csaknem 14 millió Twitter-felhasználó 30 millió nyilvánosan olvasható bejegyzését elemezte statisztikai modellek segítségével. Azt állapították meg, hogy gépi tanulási algoritmusok képesek lehetnek akár 64 százalékos pontossággal kikövetkeztetni,
Abból indultak ki, hogy a vizsgált tag és a vele leggyakrabban kapcsolatba lépők korábban mi mindent tettek közzé.A pontosság csak három százalékponttal lett kevesebb (61 százalék), amikor kizárólag a vizsgált felhasználó barátainak bejegyzéseit vette figyelembe az algoritmus – írták a kutatók. „Nincs hova bújni a közösségi hálón” – fűzte hozzá közleményében Lewis Mitchell, a tanulmány társszerzője.
A Twitter nem kommentálta az eredményeket. Globális adatvédelmi vezetőjük, Damien Kieran szeptemberben azt mondta az Egyesült Államok Kongresszusának, hogy a cég vallja, a magánszféra védelme alapvető jog. Bagrow szerint a politikai nézetekről, a vásárlási szokásokról, a kedvenc tévésorozatokról a barátokkal online megosztott információ lehetőséget ad arra, hogy az egyes felhasználók életének sokféle területéről vonjanak le következtetést.
Akkor is fel lehet vázolni egy felhasználó személyiségét a kapcsolatain keresztül, ha ő már törölte magát az oldalról, az információ olyan erősen be vagy ágyazva a közösségi médiába”
– írták a tanulmányban. Noha a kutatás a Twittert elemezte, a többi közösségi platformról is ugyanígy lehet információt gyűjteni – mondta Bagrow.
A Facebook közlése szerint a nem regisztrált felhasználókról nem készítenek profilt. A közösségi oldal tagjai számára aktivitásuk alapján szabja testre a nekik felkínált tartalmakat és hirdetéseket. Mind a Twitter, mind a Facebook felhasználói törölhetik a fiókjukkal kapcsolatos információkat az oldalról.
Az információs technológiai ipar óriásain, a Google-ön, a Twitteren és a Facebookon egyre nagyobb a nyomás, hogy hirdetési piaci céljaik szolgálatában átláthatóan kezeljék a felhasználók személyes adatait. Ez azután vált kiemelt kérdéssé, hogy napvilágra került a Facebookhoz fűződő Cambridge Analytica-botrány.
(MTI)