Tech
rhdr

Közelről vizsgáltuk meg a városi közlekedés jövőjét

Birkás Péter
Birkás Péter

újságíró. 2019. 01. 09. 07:50

Korábban a témában:

A Las Vegasban zajló CES kütyüexpóra kevés kivételtől eltekintve minden jelentősebb tech vállalat ellátogat: a cégek itt mutatják be a legújabb fejlesztéseiket és újdonságaikat, illetve – ahogy arra a Bosch kapcsán egy korábbi cikkünben már kitértünk – azt is a nagyvilág elé tárják, hogy miképp képzelik el a jövőt a legfrissebb technológiák felhasználásával.

A gépek végérvényesen megváltoztatják a világunkat, és ez jó nekünk
A Bosch Las Vegasban megmutatta, hogy az egyre inkább elterjedő dolgok internete miképp változtatja meg a világunkat, és milyen lehetőségeket kínál már ma.

A Bosch egy meglehetősen szórakoztató videóval mutatta be, hogy az egyre inkább elterjedő dolgok internete (Internet of Things) miképp változtatja meg a világunkat, és milyen lehetőségeket kínál már ma. A CES-re elhozták többek között a fűnyíróróbotjukat, a robotporszívójukat és az intelligens konyhai megoldásaikat, de a legfigyelemreméltóbb újdonságuk egy saját fejlesztésű transzferjármű (ún. shuttle).

MI AZ AZ IOT?

A magyarul meglehetősen szerencsétlenül hangzó dolgok internete (Internet of Things) olyan eszközök gyűjtőneve, amik más eszközökkel kétirányú kommunikációt folytathatnak. A működés közben keletkező adatokat, információkat képesek más berendezésekhez eljuttatni, és valamilyen technológia segíségével, akár netes adatbázisok, felhőalapú rendszerek révén a világ bármely pontján megosztani.

A KÖZLEKEDÉS EGYIK LEHETSÉGES JÖVŐJE

A shuttle ugyan csak koncepció, de nagyszerű példája annak, hogy a már jelenleg is létező technológiákkal miképp kapcsolható hálózatra és hogyan alakítható teljesen elektromossá egy ilyen jármű, illetve előrevetíti a közlekedés újszerű élményt kínáló jövőjét is: vezető nélküli transzferjárműveket, amik akár pár éven belül meghatározó részévé válhatnak a világ különböző nagyvárosainak.

A Bosch elképzelései szerint a közeljövőben taxi helyett egy ilyen shuttle-t rendelünk az otthonunkhoz, az önvezető jármű megérkezése után beszállunk, és a ránk váró út során nem csak relaxálhatunk (vagy dolgozhatunk, ha épp szükséges), de fogyaszthatunk a beépített hűtőből, saját célra használhatjuk a beépített kijelzőt, hívásokat indíthatunk vagy fogadhatunk, sőt a belteret figyelő rendszer

az úticélnál még arra is figyelmeztet, ha valamit az ülésen felejtünk.

„Mindez szervesen illeszkedik károsanyag-kibocsátás-, baleset- és stresszmentes mobilitásról alkotott víziónkba” – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn. A különböző komponensek és rendszerek mellett a Bosch olyan szolgáltatások teljes körű választékát is kínálja a shuttle-alapú mobilitásához, mint a foglalási, a megosztó és a hálózatba kapcsolási platformok, illetve a parkolóhely- és a töltési szolgáltatások.

A Bosch számításai szerint az ilyen jellegű hálózatba kapcsolt szolgáltatások a jövő mobilitásának alapvető feltételei. A becsült piaci volumen is igen jelentős: míg 2017-ben még 47 milliárd euró volt, 2022-re várhatóan már 140 milliárd euróra bővül. Ezekből a lehetőségekből kíván a Bosch profitálni, egyértelműen kétszámjegyű százalékos növekedést célozva megoldásaival.

Dr. Markus Heyn meggyőződése: „A jövőben minden jármű a Bosch digitális szolgáltatásaival közlekedik majd, amelyeket intelligens és hálózatba kapcsolt ökoszisztémává fogunk össze.”

A JÖVŐT TERVEZIK

A transzfer-alapú (shuttle) mobilitás gyakorlati alkalmazásának egyik utolsó kihívása a járművek komplex nagyvárosi környezetben való automatizálása. Ezen a területen a Bosch az együttműködésre épít: a Szilícium-völgybeli San José az év második felében a Bosch és a Daimler teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási megosztó szolgáltatásának kísérleti helyszínévé lép elő – minderről szándéknyilatkozatot írt alá a három fél.

Fejlesztési együttműködésével a Bosch és a Daimler a városok forgalmi áteresztőképességét kívánja növelni, fokozott közúti biztonság mellett, valamint a jövő közlekedésének meghatározó építőkövét kínálva. A cél olyan teljes mértékben automatizált és vezető nélküli közlekedési rendszer kifejlesztése, ami a következő évtized elejére már sorozatgyártásra éretté válik.

Birkás Péter korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Budapest, 2012. január 6.
Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke (j2) érkezik a kormányfő parlamenti dolgozószobájába. Mögötte áll Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (j), Fellegi Tamás, az IMF-tárgyalásokkal megbízott tárca nélküli miniszter (b2) és a Miniszterelnökséget vezető Varga Mihály (b).
MTI Fotó: Kovács Tamás
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.