Az már nem újdonság, hogy az ingyen használható közösségi oldalak hirdetésekből élnek, és a személyes adataink azt a célt szolgálják, hogy a reklámok minél célzottabban jussanak el hozzánk. Ez viszont balul is elsülhet. Gillian Brockell, a Washington Post videósa elvesztette kisbabáját, de utána is rendszerint szüléshez és kismamasághoz kapcsolódó hirdetéseket ajánlott fel neki a Facebook és az Instagram, amik hátráltatják számára a trauma feldolgozását.
A nő nyílt levélben szólította fel a Facebookot, az Instagramot, a Twittert, és az Experiant arra, hogy ha már a korábbi keresései alapján kitalálták az algoritmusok, hogy terhes, akkor azt is illene, hogy a baba halva született. Ez már csak azért is releváns, mert a probléma az Egyesült Államokban évente 24 ezer, világszerte pedig több millió nőt érint.
An open letter to @Facebook, @Twitter, @Instagram and @Experian regarding algorithms and my son's birth: pic.twitter.com/o8SuLMuLNv
— Gillian Brockell (@gbrockell) December 11, 2018
„A legfájdalmasabb dolog a gyermekem elvesztése, a közösségi médiába való visszatérés pedig rendkívül fájdalmas a hirdetések miatt. Ha elég okosak az algoritmusok ahhoz, hogy felismerjék a várandóságomat, akkor elég okosnak kell lenniük ahhoz is, hogy rájöjjenek, meghalt a gyermekem, és ehhez mérten hirdessenek nekem, vagy ne is hirdessenek” – írta posztjában, ami szétterjedt a neten.
Brockell lehetőségei szerint próbálta elrejteni a reklámokat, és rendszerint azt jelölte be indoknak, hogy a terhes témájú hirdetések nem relevánsak számára, de
Nemcsak a közösségi felületeken, de az email-fiókjában megjelentek a témához fűződő spamüzenetek, amik közt volt, ami kiságyat, vagy emlékkönyvek készítését ajánlotta fel neki. Bevallása szerint ez vélhetően amiatt van, mert korábban terhesruha-hirdetésekre, illetve különféle terhességhez kapcsolódó hashtagekre is rákeresett a közösségi oldalakon, illetve különféle piactereken is rendelt holmikat.
Nem látták, hogy három napig nem voltam aktív, ami szokatlan az esetemben? És azt a posztot sem, amiben olyan szavak szerepeltek, mint „összetört szív”, vagy a „halva született”? És azt a 200 könnycseppes emojit sem, amit a barátaimtól kaptam?” – írja a posztban.
A Facebook szóvivője azt válaszolta a nőnek, hogy a beállítások közt elrejthet hirdetési témákat, köztük a család és nevelés kategóriát is, de folyamatosan finomítják eszközeiket, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő ilyenfajta fájdalmas esetek.
Brockell szerint a beállítások nem egyértelműek és nehéz eligazodni köztük, és az algoritmusoktól elvárható lenne, hogy a megváltozott körülményeket is felismerjék. Hiszen egy idő után már olyan kifejezésekre keresett a neten, mint „nem mozog a magzat”, „koraszülés”, „halva született.”
Arról nem is beszélve, hogy egy idő után örökbefogadásról szóló hirdetést is látott, pedig arra nem keresett rá soha.
(Kiemelt kép: Gillian Brockell / Facebook)