Tech

Mobillal is beazonosíthatunk bármilyen baktériumot

Óriási lehetőség van a mobilokban az orvostudomány területén is, mégsem használjuk ki őket megfelelően. Egy új applikáció például a húgyúti fertőzések baktériumainak felismerésében segít, így akár napokkal is megrövidíthető a diagnosztizálási idő.

A Kaliforniai Egyetem kutatói most megmutatják, mennyi mindenre használható a mobiltelefon: egyszerű vizeletmintából a kamera segítségével meg tudják állapítani, hogy milyen baktérium okozta a húgyúti fertőzést, és milyen ellenszer javasolt rá. Az EbioMedicine tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az applikáció a kémiai reakció megállapítása alapján tudja megmondani, hogy milyen baktérium is okozza a fertőzést, és megállapítsa, hogy milyen gyógymód a legalkalmasabb rá.

Ez így olcsó, egyszerű, és nagyon gyors verziója a hosszabb és drágább laboratóriumi teszteknek.

Az eljárás pofonegyszerűen működik: csak az appra, a diagnosztizáló eszközökre és egy okostelefon kamerájára van szükség ahhoz, hogy teljes diagnózist állíthasson fel egy orvos. A kutatók büszkék a projektre, mert jól mutatja, hogy milyen hatékony lehet, ha a biológusok és mérnökök, informatikusok összefognak.

Egy ilyen diagnózis általában 18-28 óra alatt készül el, mert a mintákat a laborokban kell kielemezni. Az applikáció segítségével mindez egy óra alatt elkészülhet. A módszer nagy előnye még az is, hogy bárhol elvégezhető – még a világtól elzártabb területeken is, ahol nagy szükség van a gyors és olcsó orvoslásra.
“A húgyúti fertőzések különösen veszélyesek a terhes nők számára, és vetélést is okozhatnak” – írta a sajtóközleményben Lynn Fitzgibbons kutató. „De orvosi szükség is van az ilyen gyors és olcsó megoldásokra, főként az olyan helyeken, ahol az orvosi eszközök hiánycikként jelennek meg.”

Vázlatosan így működik a módszer – fotó: University of California – Santa Barbara

A módszert egyelőre csak húgyúti fertőzésekre programozták, de hamarosan elérhető lesz sokkal több mindenre, többek között vérmintával és ürülékmintával is lehet majd dolgozni a segítségével. Ez pedig azt jelenti, hogy egyre több baktériumot ismerhetünk majd fel egyetlen appon keresztül.