A Plymouthi Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy a felnőtteket és gyerekeket mennyire befolyásolja a társaik véleménye, ha egy egyszerű összehasonlító feladatról van szó. A kísérlethez az egyik Ash-féle megfelelőségi vizsgálatot használták, amelyet az 1950-es években dolgozott ki Solomon Asch pszichológus. A feladat az volt, hogy az alanyok négy vonalból kiválasszák azt a kettőt, amelyek egyforma hosszúságúak.
A robotok mást mondtak, a gyerekek követték
Amikor a résztvevőknek maguktól kellett megállapítaniuk, melyik vonalak egyformák, majdnem mindig eltalálták a helyes megoldást. A felnőtteket a társaik befolyásolták, és ha egy beavatott résztvevő rossz választ adott, az alanyok egy része hallgatott rá, és szintén hibázott. Arra azonban nem igazán figyeltek, ha a kísérleti robot mutatott rossz választ, ilyenkor is a saját fejük után mentek inkább.
Más a helyzet a gyerekeknél: a kísérlet során a 7-9 éves fiatalok 87 százaléka adott helyes megoldást a feladatra, ha egyedül voltak a szobában, ha viszont egy robot is ott volt, ez az arány 75 százalékra esett. Ami még érdekesebb, az az, hogy a rossz válasz 74 százalékban megegyezett azzal, amit a robot adott, tehát a gyerekeket befolyásolta a robot véleménye.
Rossz célokra is felhasználható az eredmény
A Science Robotics tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatás bebizonyította, hogy a jövőben tényleg komoly szükség lehet a szociális robotokra a gyerekek körében, viszont arra is rámutat, hogy komoly lehet a negatív befolyásolás esélye a fiataloknál, tehát a robotikát rossz célokra is könnyedén használhatjuk.
“Azt már régóta tudjuk, hogy az emberek követik mások véleményét, és nagyon nehéz ellenállni annak, hogy átvegyük ezeket a sajátunkként. Csakhogy a robotok hamarosan a munkahelyen és az otthonunkban is körbevesznek minket, ezért kíváncsiak voltunk, hogy képesek vagyunk-e hozzájuk is hasonulni” – írta a sajtóközleményében a Bielefeldi Egyetem kutatója, Tony Belpaeme, aki szintén részt vett a kísérletben.
A kísérletet végző kutatók már évek óta dolgoznak azon, hogy feltérképezzék a robotok használhatóságát az egészségügyi és oktatási környezetben – most kiderült, hogy a gyerekek esetében valóban lehet haszna annak, ha gépeket használunk. A csapat vezette a négyéves ALIZ-E programot is, ami megmutatta, hogy szociális robotok mennyit segíthetnek a cukorbeteg gyerekeknek elfogadni az állapotukat, és az ezzel járó plusz munkát, és jelenleg az L2TOR projekten dolgoznak, amelynek célja egy olyan robot kifejlesztése, amely segít majd a gyerekeknek második nyelvet tanulni.
Nyitó illusztráció: Thinkstock