Tech kékhalál
Man creating statistics in modern office. He working on digital devices while sitting at table and turning back to camera

Így óvja a szemét, ha folyton képernyőt bámul!

Radafuk Ernő
Radafuk Ernő

2018. 07. 21. 08:00

Nem jó, ha káprázik a szeme a csutkára emelt fényerőtől, de nem véletlenül került be kékfénycsökkentő funkció sem a Windowstól az iOS-ig napjaink minden fontos szoftverébe. Megmutatjuk, hogyan kímélheti a szemét, ha már kénytelen folyamatosan digitális eszközöket használni.
Korábban a témában:

Ma már szinte teljesen elkerülhetetlen, hogy hétköznapjaink során ne nézzünk valamilyen képernyőt, hiszen már a vasúti kalauz is okoseszközzel ellenőrzi a jegyeket, és a péknek is számítógépen kell vezetnie a rendeléseket. Viszont nem mindegy, hogy miképp használjuk ezeket a képernyőket,

ha helyesen, akkor sokkal kevésbé fárasztják a szemünket.

Ez különösen fontos a monitorok esetében, amiket jellemzően hosszabban, ráadásul jóval közelebbről nézünk, mint egy tévét. Lehet, hogy az esti sorozat közben beszélgetünk, kimegyünk üdítőért, míg a munkahelyen vagy az iskolában egy-másfél órán át folyamatosan bámuljuk a képernyőt.

System Security Specialist Working at System Control Center. Room is Full of Screens Displaying Various Information.
Sokan már a fél életüket monitorok kereszttüzében töltik – Forrás: ThinkStock

ÍGY VÁLASSZON MONITORT MAGÁNAK!

Annál kevésbé fárasztja a szemét a monitor, minél tökéletesebb a képe, ezért érdemes jó minőpségű monitort venni. Nem árt, ha legalább Full HD, vagyis 1920×1080 pixeles (vagy nagyobb) a felbontása, a túlzottan kis felbontás mellett a betűk nehezebben olvashatók. Ma már kizárólag laposképernyős monitort lehet venni, ezeket eltérő fajta folyadékkristályos panellel szerelik fel. A legjobb láthatóságot (tehát azt, hogy kissé oldalról, vagy alulról/felülről nézve sem torzul a kép) az IPV panelek biztosítják.

Aki igazán oda akar figyelni a szemére, az olyan LCD-monitort választ, aminek a háttérvilágítása nem PWM (másnéven impulzus moduláció) megoldást használ (ami a háttérvilágítás felvillanásának időtartamát állítja), hanem egyenáramú tompítást.

A PWM esetében a képernyő szabad szemmel nem (de a telefon kamerája által láthatóan) vibrálhat, ami bizonyos embereknél érzékenységet, gyorsabb szemfáradást válthat ki, míg az egyenáramú megoldás sokkal kevésbé okoz vibrálást – olvasható a professzionális monitorokat gyártó Eizo cég honlapján. A szemkímélő, vibrálásmentes monitorokról pedig egy brit szakportál közöl egy folyamatosan frissülő listát.

Háttérvilágításra nincs szükség az OLED-kijelzős monitoroknak, de ezekből egyelőre csak egy-két méregdrága típus kapható, ezért még nem jelentenek valós alternatívát.

ÍGY ÁLLÍTSA BE A SZÁMÍTÓGÉP KÉPERNYŐJÉT!

Nem árt a képernyőt az elérhető legfejlettebb csatlakozón át a PC-re kötni, így nem lesz szellemképes vagy életlen a kép: a pengeéles képű mai monitorokon még jobban látszik, ha nem jó a kábel.

Fontos, hogy a fényerőt és a kontrasztot megfelelően állítsuk be:

nem jó, ha túl sötét a kép, mert nehezen tudjuk olvasni a betűket, de az sem, ha az egekbe emeljük a háttérfényt, mert akkor a szemünket kápráztatja. Jó hír, hogy már kaphatók olyan modern, a számítógéppel USB-csatlakozón át is kommunikáló monitorok, amiken a képbeállításokat a Windowsból vagy Mac OS-ből is állíthatók, vagy automatizálhatók, más típusokon pedig fénymérő szenzor gondoskodik arról, hogy a háttérfény optimális legyen.

Gondot jelenthet, hogy a modern, nagyfelbontású (például UHD) képernyőn túl kicsiben jelennek meg a honlapok, szoftverek betűi, hiába pengeéles rajtuk kívül minden, ha dolgozni akarunk, a csenevész karakterek kifundálása jól lefárasztja a szemünket.

Interiors of an empty control room
Fontos, hogy a helyiségnek megfelelően állítsuk be a monitorokat/képernyőket – Forrás: ThinkStock

Nem érdemes azonban a monitor natív felbontásánál kisebbre állítani a Windows felbontását, mert így nem lesznek élesek a betűk. Ehelyett Windows 10 alatt jobb gombbal kell klikkelni az Asztalon, megnyitni a Képernyő beállításokat, ott pedig a Speciális méretezési beállításokat. Ebben óvatosan, az eredeti 100%-os értéket legfeljebb 5%-onként növelve állíthatjuk be, hogy a szoftverekben megjelenő szövegek mekkorának látszódjanak. Sajnos nem biztos, hogy tökéletes nagyságúig tudjuk majd emelni a méretüket, mert akkor előfordulhat, hogy a programok, honlapok szövegei szétcsúsznak majd, de az esetek többségében 10-20 százalékos növekedéssel még nem szoktunk pórul járni.

Macet használ? Az alábbi linkeken talál segítséget ahhoz, hogyan lehet a képernyőn megjelenő elemeket, illetve a betűméretet átállítani.

MI A BAJ A KÉK FÉNNYEL?

A Full HD felbontás a mai okostelefonok és táblagépek esetén is minimális elvárás, ez biztosít kellő olvashatóságot. Emellett a gyártók az utóbbi években egy másik megoldással javítják a képernyő komfortos használatát: a kékfény csökkentésének lehetőségével. Az Eizo által idézett kutatások szerint a monitoron megjelenő színes képből érkező kék fény hozzájárul a szem fáradtságához, míg az a Microsoft és a Google tájékoztatói szerint az elalvást nehezítheti meg, ha a monitorunkat vagy mobil eszközünk képernyőjét normál módban használjuk elalvás előtt.

Ezért mindegyik cég kifejlesztett saját szoftveréhez olyan éjjeli módot, ami vagy egy általunk megadott időpontban, vagy az időzónánknak megfelelően sötétedéskor aktiválja magát. Ilyen éjjeli módban az operációs rendszer a kijelzőn megjelenő képet melegebb tónusúvá változtatja. Minden esetben állíthatjuk az éjszakai fény fokozatát, az egészen borostyánsárgától az éppen csak kicsit meleg árnyalatúig.

ÍGY CSÖKKENTHETI A KÉK FÉNYT  AZ ESZKÖZEIN!

Az iOS a 9.3-as, az Android pedig a 8.0-s verziójától tartalmaz olyan éjjeli módot, amely sötétedéskor automatikusan melegebbre állítja a kijelző színárnyalatait. Hasonló funkció a két évvel ezelőtt kiadott Évfordulós frissítés óta a Windows 10-ben is elérhető: jobb klikk az Asztalon, majd Képernyőbeállítások, majd ott az Éjszakai fény beállításai –

hasonló funkció jó ideje elérhető a Mac OS-en is.

A régebbi Windowst használóknak sem kell lemondaniuk a szemkímélő éjjeli üzemmódról, az ingyenes Flux program ugyanolyan jól használható, mint a Windows 10-be épített társa. Természetesen az éjjeli kékszíncsökkentő funkciót bármikor kikapcsolhatjuk, ha például filmet néznénk, vagy grafikus munkát végeznénk az eszközön.

Businessman using tablet at night time
A mobileszközök képernyője is számít – Forrás: ThinkStock

Sokat segíthet szemünk kímélésében, ha hosszú dokumentumokat nem monitoron, hanem e-könyv-olvasón olvasunk végig, ezek e-tinta technológiájú képernyők ugyanis a papíréhoz hasonló olvasási élményt nyújtanak. Ez nappalra tökéletes megoldás, ám e termékkategóriában még ritkaságnak számít az éjjeli kékfénycsökkentő üzemmód, azt csupán a Kobo Aura nevű olvasó támogatja.

AZ SEM MINDEGY, HOGY ÜLÜNK

Természetesen az sem mindegy, hogy milyen távolról nézzük a monitort, általában legalább 50 százalék körüli távolságot szoktak javasolni a szakértők a monitor és a szem között. Kifejezetten hasznos, ha a képernyő magassága állítható, ilyen esetben olyan alacsonyra (vagy magasra) állítsuk be, hogy ha az asztal előtt ülve egyenes nézünk, akkor a monitor felső szélét tíz fokkal lejjebb nézve lássuk.

Nem túl szerencsés, ha a monitort úgy helyezzük el, hogy mögötte az ablakon erős fény sugárzik be, de az sem ideális, ha mögöttünk van az ablak, mert akkor a képernyő üvege fog tükröződni. Árnyékolással, a függöny elhúzásával lehetséges megoldani ezt a problémát.

A jelenleg hatályos uniós munkavédelmi előírások értelmében a számítógép előtt töltött munka során óránként tízperces szünetet kell tartani – ezt otthon is érdemes betartatni a szemünk érdekében.

Nyitó illusztráció: ThinkStock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.