Tech

A Tesla dolgozói fizetnek rá Elon Musk ambícióira

Mohos Máté
Mohos Máté

2018. 06. 16. 17:00

Korábban a témában:

Ismét áll a bál a Teslánál: Elon Musk elektromos autós cége már jó ideje bajlódik a vezérigazgató túlzó ígéreteivel, aminek nagyrészt a cég dolgozói isszák meg a levét. A gyárakban borzalmasak a munkakörülmények, a szakszervezeteket elnyomják, most pedig épp kirúgták a teljes munkaerő 9%-át.

Elon Musk megint kihúzta a gyufát
A tűzoltók aggódnak, hogy a cégvezér lángszórói lesznek az idei erdőtűz-szezon főszereplői.

VAN BAJ

Amíg a cég küszködik, hogy elérje a vezérigazgató által kijelölt határidőket, a részvények szárnyalnak, és Musk optimizmusa megtörhetetlennek látszik. A Model 3-ból viszont még mindig nem gyártanak heti ötezret, ahogy azt Musk 2017 végére ígérte, illetve a 2017 második felére tervezett napelemforgalmazás se látszik megvalósulni. A Bloomberg által figyelt összesen 54 Tesla-projekt közül 22 nem készült el időben, az átlagos késés pedig 139 nap. Ezért akármennyire is imádják Muskot befektetői és rajongói, a cégre nehezedő nyomást folyamatosan kezelni kell.

Éppen ezért folyamatos problémát jelentenek a Tesla gyáraiban a gyatra munkakörülmények, amik a munkások elmondásai szerint folyamatos sérülésekhez, és mérgező munkahelyi kultúrához vezetnek.

Nemrég a Guardiannek tálaltak ki a gyárakban dolgozók: a Tesla üzemeiben gyakoriak a a feszített munkatempóból fakadó maradandó sérülések. Egy dolgozó például 2015-ben szenvedett maradandó hátsérülést, és azóta nem képes komolyabb fizikai munkát végezni. Egy másik gyári munkást annyira leharcoltak a heti hatnapos, tizenkét órás műszakok, hogy most már ínhüvelygyulladás és kéztőalagút szindróma miatt nem tudja ellátni a feladatait.

View of the factory of electric car manufacturer Tesla in Fremont, US, 28 July 2017. Tesla started supplying the first cars of the new Model 3. Photo: Andrej Sokolow/dpa
Van gond a falak mögött – Forrás: Andrej Sokolow / dpa / AFP

MUSKNAK CSAK A SZÁJA JÁR

Emellett a vállalati kultúra sem teszi egyszerűbbé a dolgukat. Tavaly nyilvánosságra került emailek szerint a vállalatot többen perelték nemi alapú diszkrimináció, rasszizmus és szexuális zaklatás miatt. A cég ekkor tagadott minden vádat, Musk pedig megüzente az alkalmazottaknak, hogy ha bárki rosszul kezeli őket, legyenek kemények, ne vegyék magukra a dolgokat, és ha kell, fogadják jó szívvel a bocsánatkéréseket. Ez a fajta hozzáállás, ami a felelősséget a munkahelyi zaklatások potenciális áldozataira tolja, tovább rontotta a munkaerő és a Musk közötti, amúgy is ingatag viszonyt.

Billionaire entrepreneur and founder of SpaceX Elon Musk speaks at the 68th International Astronautical Congress 2017 in Adelaide on September 29, 2017. 
Musk said his company SpaceX has begun serious work on the BFR Rocket as he plans an Interplanetary Transport System. / AFP PHOTO / PETER PARKS
A rajongók imádják Muskot, a munkások viszont nem annyira – Forrás: AFP

A cégvezér ugyanis állítólag nem tesz túl sokat azért, hogy javítsa a munkakörülményeket, vagy jobban odafigyeljen a gyártósorokon uralkodó állapotokra. Úgy látszik, ahogy nagyobb vállalati ígéreteinél, itt is gyakran csak a szája jár: holott nyilvános levélben ígérte meg, hogy minden egyes sérülést személyesen vizsgál ki, és a sérült munkásokkal is maga fog találkozni, számos, súlyos állapotban lévő dolgozó tanúsítja, hogy semmi ilyesmi nem történt.

Musk ígérete úgy tűnik, csak egy PR-fogás volt, azzal a céllal, hogy meggyőzze a nagyvilágot az empátiájáról és vezetői készségeiről.

Hasonlóan próbál a Tesla elhatárolódni azoktól az információktól, amik szerint a dolgozóik szakszervezetbe tömörülését is aktívan akadályozzák. Egy alkalmazott beszámolója szerint a felettese a biztonsági szolgálattal tessékeltette ki a gyárból, amikor szakszervezet alapítására buzdító szórólapokat kezdett osztogatni kollégái körül. Ilyen esetekről többen is panaszt tettek a Nemzeti Munkaügyi Kapcsolatok Testületének (NLRB).

A Tesla természetesen tagad minden ehhez hasonló vádat, a dolgozók pedig sokszor inkább elállnak attól, hogy nyilvánosan is megvádolják a céget. Ez azért van így, mert a Teslával kötött titoktartási szerződésük munkakörülményekről szóló része túlzottan tágan van megfogalmazva, ezért könnyen állásukat veszíthetik, ha bármilyen módon felemelik szavukat a cég ellen.

NEM A GYÁRI MUNKÁSOKAT RÚGJÁK KI

A kirúgásokra azonban néha nem is kell okot találni: a cég ugyanis most végzett történetének legnagyobb tömeges leépítésével, melynek során körülbelül 3000 főtől, azaz teljes munkaerejük 9%-ától szabadultak meg. Ez ugyanannak a hajrának a része, ami a Model 3 tömeggyártásához hivatott vezetni.

Musk úgy fogalmazott, hogy a leépítés egy „nehéz, de szükséges” lépés volt, ami az erőforrások hatékonyabb kihasználását szolgálta.

Így nem is csoda, hogy a tömeges kirúgások nem a gyári dolgozókat érték: az ő számukat nem nagyon nyírná meg Musk, hiszen viszonylag olcsó munkaerőként a gyártás oroszlánrésze rájuk marad. Próbálkozott már a cégvezér automatizált gyárakkal, de ezekben a drasztikusan alacsony személyzet miatt olyan gyorsan uralkodott el a káosz, hogy még az örök optimista vezérigazgatónak is be kellett látnia, nem túl működőképes az ötlet.

Dolgozók nélkül nem lesznek szuperjárgányok – Forrás: Tesla

Szüksége van hát Musknak a gyári munkásokra, de az irodai személyzet egy részétől könnyen válik meg: ez ugyanis az a réteg a Tesla hierarchiájában, akik mindig is csak a fényesebb részét látták a cég ügyeinek, és akiket jobban meg is tudtak hatni Musk világmegváltásról szóló tervei. Ez magyarázza, hogy nagy részük még kirúgásuk miatt sem panaszkodott egy szóval sem, sőt, többen Twitteren ajnározták a céget és Muskot a nemes cél érdekében elkövetett szükséges lépés miatt.

FORRÓSODIK A HANGULAT

Viszont furcsa, hogy nem látják, hogy amíg őket elbocsátják, a gyárakban dolgozó kollégáikat pedig emberi nyersanyagként kezelik, addig Musk szépen csendben elég vastag juttatásokat szavaztat meg magának. Minden 50 milliárdos növekedés után a Tesla tőkeértékében Musk ugyanis 600 milliós részvénycsomagot kap – ez azt jelenti, hogy hamarosan akár a világ leggazdagabb embere lehet.

A jelenleg 60 milliárd dollárra becsült cégnek azonban jóval magasabb fokozatra kell kapcsolnia, hogy Musknak összejöjjön ez a pénz.

Mindezt pedig úgy, hogy a gyárakban egyre forróbb a hangulat, és a cég fejlesztéseit is több oldalról támadják: nem volt jó PR a mostanában történt, esetekben halálos autópilótás karambolok sorozata, de néhány újabb vezetésbiztonsági funkció se működik rendesen. A befektetők és Musk azonban már-már mániákusan bizakodónak látszanak: a cég részvényárai folyamatosan nőnek, és a milliárdos is tömegével vásárol saját cége részvényeiből. Csak remélni lehet, hogy tudják, mit csinálnak.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

HOLLYWOOD, CA - NOVEMBER 12: Filmmaker Rory Kennedy speaks during the Academy of Motion Picture Arts and Sciences' 8th annual Governors Awards at The Ray Dolby Ballroom at Hollywood & Highland Center on November 12, 2016 in Hollywood, California.   Frederick M. Brown/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.