Tech

Van, ami a tévénél is jobban stimulálja az agyunkat

A filmek és televíziós sorozatok gyakran erős érzelmeket váltanak ki a nézőkből, de egyre több kutatás bizonyítja, hogy a videojátékok erősebb hatást gyakorolnak az agyra. Az agykutatással foglalkozó Brainworks nevű cég vizsgálatából kiderült, hogy azok a játékok, amelyekben a felhasználónak nagyobb beleszólása van a karakterek történetébe, segítenek a szellemi teljesítőképesség fejlesztésében, emellett serkentik az agyi tevékenységeket.

A kutatás arra is rávilágít, hogy az interaktív, történetfókuszú játékélmény fejleszti a kritikai gondolkodást, nagy mértékben javítja a döntéshozó képességet, valamint serkenti az endorfin termelődést az agyban.

Kutatásunk legfőbb célja az volt, hogy kimutassuk agyunkban milyen neurológiai folyamatok játszódnak le egy olyan film vagy televíziós műsor megtekintésekor, amelyek eseményeibe nincs beleszólásunk, és ezeket összevessük azokkal az agyi aktivitásokkal, amelyeket egy olyan interaktív jelenet vált ki, amelyben minden döntésünk megváltoztatja a történet végkifejletét”

– mondta James Roy, a Brainworks műszaki igazgatója, a kutatócsoport vezetője.

Az összehasonlíthatóság érdekében a résztvevőknek két hasonló szituációt mutattak be: egy feszültségekkel teli túszjelenetet a Quantic Dream PlayStation 4-exkluzív játékából, a Detroit: Become Human-ből, amelyben a játékosok döntéseinek komoly hatása van a cselekmény végkifejletére. A másik jelenetben egy népszerű televíziós krimisorozat hasonló témájú epizódját láthatták a csoport tagjai. A két fázisból álló kísérlet során mind a 25 résztvevő végigjátszotta a Detroit: Become Human jelenetét, valamint megnézte a sorozatepizódot.

Az első fázisban a résztvevők Connort, az android túsztárgyalót irányították, akinek célja, hogy megmentsen egy fiatal gyermeket. A kísérlet második fázisában egy tv jelenetet néztek végig, amelyben egy FBI ügynök próbál megnyugtatni egy zavarodott férfit, aki több személyt is túszul ejtett.

Jönnek az androidok, és mindent felforgatnak
Három előzetes érkezett az idei év egyik legígéretesebb játékához.

A résztvevők a legfejlettebb EEG (elektroenkefalográfiai) sisakokat viselték, miközben a kutatók folyamatosan ellenőrizték agyi tevékenységeiket. A játék tesztelése közben a műszerek jelentős növekedést mutattak az alfa és delta agyhullámok aktivitásaiban. Ezek az agyhullámok felelősek a döntéshozó képességért, a koncentrációért és az érzelmi ingerek feldolgozásáért. A kísérlet megmutatta, hogy a játék jelentősebb mértékben aktivizálta az agy egyes részeit, mint a televíziós jelenet.

Részletesebb eredményekért érdemes több filmmel és egyéb tartalmakkal megvizsgálni az ingerek hatásait, azonban James Roy szerint az eredményekből tisztán látszik, hogy a jelenetekben való aktív részvétel nagyobb mértékben növeli az endorfin szintet, fejleszti az agyi kapacitást, valamint segíti a döntési képességet.

„Meglepő, hogy a filmek és sorozatok a hosszantartó érzelmi reakciók mellett mennyivel kevesebb azonnali választ váltanak ki az agyunkból, mint a videojátékok” – kezdte Jo Hemmings, a kísérlet vezető viselkedéselemzője és szakpszichológusa.

A tesztek megerősítik azt a feltevést, hogy érzelmi kapocsra van szükségünk a személyünket érintő felelősségteljes cselekedeteket végrehajtásához, csakúgy, mint a Detroit: Become Human-ben. A filmek esetében azonban, ha nem kapunk közvetlen cselekvésre ható ingert, akkor a látottak csupán passzív reakciókat váltnak ki az agyból.”

„A kutatás alapján az érzelmeknek nagyon fontos szerepe van az agyi funkciók működésében, valamint rámutat arra, hogy jobban átéljük a látott eseményeket az endorfinnak köszönhetően. Az embereknek a személyes történetek számítanak igazán: jobban megértjük és tovább emlékszünk olyan élményekre, amelyek egy sztori részei és még jobban élvezzük, ha ezt a történetet befolyásolhatjuk” – mondta el Jo Hemmings.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik