Korábban mi is írtunk az úgynevezett eCall nevű segélyhívó rendszerről, amit kedden mutattak be Budapesten. Egy európai uniós rendelet miatt az áprilistól piacra kerülő járműveket csak akkor lehet forgalomba helyezni, ha található bennük az eCall-rendszerhez szükséges fedélzeti egység.
A fedélzeti egység lesz az, ami vészhelyzet esetén működésbe lép: előállít egy úgynevezett MSD-csomagot (adatcsomagot), amely tartalmazza
A járműben ülők manuálisan, az eCall gomb megnyomásával is tudják tárcsázni a 112-őt. Az információk így sokkal gyorsabban jutnak el a mentőkhöz, szó szerint életeket menthet a fejlesztés.A rendszer magyarországi felelőse a Magyar Autóklub. Hozzájuk futnak be elsőként az adatok, így a téves riasztásokat is kiszűrik majd. Ha az operátoruk megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítják az adatokat a 112-nek – fejtette ki Marinka István, a Magyar Autóklub műszaki főtitkárhelyettese.
A rendszer olyan eseteknél kiemelten hasznos, ha például éjszaka, illetve nem látható területen történik egy baleset, mondjuk árokba borul adott jármű. A rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem abban állapodott meg, hogyha nem sikerül hangkapcsolatot felvenni a gépjárműben ülőkkel, akkor mindannyian a helyszínre küldik egységüket.
A már forgalomban lévő autókba 30 ezer forint körüli áron lehet beszerelni a rendszert, az üzemeltetése ingyenes, hangzott el a sajtótájékoztatón. A rendőrségnél elvégezték az informatikai teszteléseket és személyi állományt is felkészítették annak használatára.
ÉLETEKET MENTHET
Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke azt mondta: az automata segélyhívó rendszerek bevezetése a mobilizáció és az emberi élet megmentése területén mérföldkövet jelent.
Azt remélik, hogy a rendszer teljes kiépítésével, a gyors segítségnyújtás révén jelentősen csökkenni fog a halálos balesetek, illetve a súlyos szövődményekkel járó balesetek száma. Becslések szerint akár 4%-kal csökkenhet a halálos áldozatok száma, így Európa-szerte évente legalább ezer ember életét mentheti meg az eszköz, míg a hatóságok kiérkezési ideje akár felére rövidülhet.
Marinka István, a Magyar Autóklub műszaki főtitkárhelyettese elmondta: eddig a Jaguar és a Land Rover írta ki az európai piacra az eCall szolgáltatások biztosítását. Emellett négy további európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását.
(Forrás: MTI)